Сувора правда про те, як бути СЕО
Керівники компаній рідко отримують повну інформацію від радників і, схоже, не знають, коли їм слід піти у відставку, — вважає Девід Фубіні (David Fubini), експерт світового рівня з питань організаційної поведінки та M&A. Його книга «Hidden Truths» («Приховані істини») — це відверта мудрість для лідерів.
Девід Фубіні ніколи не був гендиректором великої корпорації, але протягом своєї 34-річної кар’єри на посаді старшого директора консалтингової компанії McKinsey він мав багато можливостей тісно співпрацювати і спостерігати за роботою керівників і лідерів усіх типів — і аналізувати, як і чому вони досягли успіху або зазнали невдачі.
Ці знання, а також уроки, винесені з досліджень минулих і теперішніх лідерів, Фубіні, зараз старший викладач кафедри організаційної поведінки Гарвардської школи бізнесу, виклав у книзі «Hidden Truths: What Leaders Need to Hear But Are Rarely Told» («Приховані істини: що лідерам потрібно почути, але про що їм рідко говорять»). За його словами, ця книга є посібником для лідерів, який допомагає їм орієнтуватися в ролі, котра не схожа на будь-яку іншу, що змушує багатьох нових CEO і лідерів намагатися знайти свою точку опори.
«Люди прагнуть протягом тривалого часу розвивати функціональні навички та операційні знання, а також досягти успіху, щоб досягти того моменту, коли вони зможуть стати лідером організації», — пояснює Фубіні. «Що шокує більшість із них, так це те, що навички і послужний список, які допомогли їм досягти цієї ролі, не стають у пригоді після того, як вони її обіймуть».
Мало того, що керівники намагаються навчитися керувати компанією з самотньої ролі на вершині, вони часто швидко виявляють, що мережа колег, на яких вони покладалися роками, більше не є їхніми вірними союзниками. «Вони не усвідомлюють, що лідери мають різні відносини зі своїми підлеглими, просто в силу ієрархії організацій», — говорить Фубіні, який очолював бостонський офіс McKinsey протягом 10 років, а також був одним із засновників глобального підрозділу в рамках фірми, що допомагав у злитті деяких із провідних світових компаній.
Аби допомогти демістифікувати посаду CEO, Фубіні запитав колишніх і теперішніх керівників: що вони найбільше хотіли б знати перед тим, як обійняти найвищу посаду; чого вони дізналися і чого найменше очікували, коли опинилися на цій посаді.
«Те, що ми почули, було дуже щирим», — каже він. «Дехто говорив про те, як вони не впоралися з викликом; інші — що це було горнило навчання, через яке вони врешті-решт пройшли».
Фубіні виклав їхні думки у 15-ти розділах, кожен з яких містить урок, котрий може бути застосований до лідерів будь-якої організації. Зрештою, він сподівається, що книга допоможе нинішнім і майбутнім керівникам стати кращими лідерами. «Якщо привідкрити завісу над лідерами, то ось як це виглядає», — каже він.
Автор пояснює п’ять ключових порад для бізнес-лідерів.
1. Уникайте напівправди і хибних уявлень
«Коли ви є радником організації, яким я був протягом трьох десятиліть», — каже він, — «це те, що завжди здається актуальним. У книзі я цитую колишнього адмірала, який сказав, що коли він потрапляв на лінкор, то знав дві речі з упевненістю: йому ніколи не подадуть чашку холодної кави, і він ніколи не почує всієї правди».
«Людям, які вступають у нову роль, буде важко, тому що вони отримують лише частину того, що їм потрібно знати. Як тільки ви усвідомлюєте, що людині не властиво розповідати вам все, ви маєте відкрито та відверто сказати: "Послухайте, скажіть мені те, що ви мені не говорите".
Деякі керівники також проводять подвійну перевірку, не покладаючись лише на те, що їм розповідає одна група, — вони повертаються назад і проводять підтверджуючі бесіди з іншими. Інші спускаються на кілька рівнів нижче команди вищого керівництва і залучають менеджерів середньої ланки, які часто готові бути абсолютно відвертими і мають більш глибоке розуміння того, що відбувається насправді».
2. Почніть управління змінами зі зміни керівництва
«Зміна керівництва має величезне значення, тому що вона розблоковує застиглі організації і приносить зміну перспективи», — говорить Фубіні. «І, відверто кажучи, ширший загал організації часто вітає ці зміни. Є багато прикладів, коли люди приходять і говорять: Ми не можемо цього зробити. Дозвольте мені сказати вам, чому це не спрацювало. Тому що вони застрягли в мисленні статус-кво».
«Але у вас немає на це часу — зміни часто є питанням швидкості. Також іноді існує думка, що ви не хочете змінювати керівництво, оскільки втратите інституційні знання, які там існують, і це відкине вас назад. Але правда полягає в тому, що інституційні знання не залежать від людей, які безпосередньо підпорядковуються вищому керівництву. Вони є у людей, які перебувають на нижчих рівнях».
3. Використовуйте психологічну винагороду, а не лише грошову
«Гроші є критично важливими лише до певного моменту [для співробітників], але справжня мотивація йде від емоційного зв’язку, який ви відчуваєте — або те, що вас цінують більше, ніж когось іншого, через природну змагальність людської природи, або підвищення его — коли вам кажуть, наскільки ви чудовий виконавець», — стверджує Фубіні.
«Якщо я скажу вам, що вас дуже поважають і що ваші партнери цінують те, що ви робите, — ви зруйнуєте стіни, щоб досягти успіху. Це може бути формальне визнання, яке може мати форму надання вам можливості працювати в комітеті, або запрошення вас в якості спікера, який представляє компанію, або допомога в пошуку посади консультанта чи члена правління.
Або ж це може бути більш неформальне визнання у вигляді виступу перед колегами чи в електронному листі для всього колективу. Це ті дрібниці, які повинні робити лідери, але роблять це недостатньо».
4. Знати, коли піти
«Люди завжди відчувають, що у них є ще один акт», — каже Фубіні. «Це трохи схоже на лижника, який спускається по схилу з могулами і постійно повторює: "Я поверну на наступному, або на наступному, або на наступному"... і, перш ніж ви це усвідомлюєте, ви опиняєтеся в лісі.
Насправді, дуже, дуже мало людей мають шалений успіх протягом тривалого часу. Отже, ви хочете знайти точку перегину, звідки можна піти, перебуваючи на вершині, а не поза нею — і більшість людей цей момент пропускають. Ваша спадщина посилюється, коли ви йдете та коли люди прагнуть більшого.
Один із способів знайти цей момент — поговорити, наприклад, зі своїм супутником життя, який скаже вам правду. Інша підказка — якщо у вас виникають проблеми з утриманням ваших дійсно високорезультативних людей, які є вашими природними наступниками, оскільки вони відчувають, що ви перекриваєте їм шлях, вештаючись навколо. Це справжній попереджувальний знак про те, що, можливо, настав час рухатися далі і робити щось нове».
5. Прагніть до автентичності
«Багато керівників думають, що вони мають грати роль, як актори, і я дійсно вважаю, що це сигнал про невдачу», — говорить Фубіні. «Я глибоко переконаний, що ви повинні мати певні основні переконання, які є правдивими щодо вас самих, і дотримуватися їх. І це походить від того, що ви вкорінені у своїх цінностях».
«Коли ви відхиляєтесь від цього і вдаєте з себе когось іншого, ви розвалюєтесь. Мій чудовий колега Скотт Снук завжди розповідає про старий тест "подряпай і понюхай" — коли ви щось дряпали і нюхали з журнальної вкладки. Коли ви лідер, люди роблять це з вами постійно, оцінюючи, наскільки ви заслуговуєте на довіру. Якщо ви фальшивите, люди відчувають це дуже швидко — тому вам краще жити своїми цінностями і не вибачатися за це».
За матеріалами HBS Working Knowledge
|