Конкуренція червоної королеви
The Red Queen among Organizations: How Competitiveness Evolves
Одна з найбільш амбітних та цікавих книг про стратегію — це книга "Червона королева серед організацій: Як еволюціонує конкуренція" (The Red Queen among Organizations: How Competitiveness Evolves), написана професором Стенфордського університету Вільямом Барнетом (William Barnett). Головний образ цієї книги повертає нас до класичної дитячої книги Льюіса Керолла, в якій Червона Королева пояснює Алісі, що у її країні "потрібно бігти зі всіх ніг, щоб залишатися на місці".
Засадничий елемент конкуренції "Червоної королеви" очевидний: "Організації навчаються реагувати на конкуренцію таким чином, щоб ставати сильнішими конкурентами. І таким чином вони включають той самий механізм у своїх конкурентах", — пише Барнет. Але взаємозв'язок між ефективністю компанії та її здатністю "конкурувати" не завжди безпосередній. Ви можете бути скільки завгодно "швидкими" та "гнучкими" і при цьому провалитися. Немає "простої формули" успіху. Реалії конкуренції "Червоної королеви" суттєво відрізняються від традиційних підходів у бізнесі.
Барнет ідентифікує дві із цих реалій: "Жахаючі ефекти сучасної конкуренції, та життєдайні ефекти конкуренції гістерезисної". (Під гістерезисними (hysteretic) маються на увазі системи, які не можуть повернутися до свого попереднього стану, навіть якщо причина переходу в новий стан уже не діє). Загрози конкуренції очевидні: що більша її інтенсивність — то більша небезпека для виживання. Але користь від конкуренції також є важливим фактором (хоча про нього часто забувають): "Організації, які зуміли пройти через жорстку конкуренцію, більш життєздатні і готові до будь-яких несподіванок".
Основна ідея "Червоної королеви" полягає в тому, що саме завдяки конкуренції як явища компанії отримують інформацію про своїх конкурентів, споживачів, клієнтів і навіть про саме середовище, в якому їм доводиться працювати. Завдяки конкуренції компанії стають сильнішими. А оскільки компанії стають сильнішими, то і їхні конкуренти, навчаючись одне в одного та копіюючи переможні стратегії, також стають сильнішими, зменшуючи розрив між "найкращими" та "всіма іншими". Саме в цьому й полягає природа конкуренції за "Червоною королевою": компанії повинні бігти дуже швидко, щоб не відстати від своїх колег.
"Червона королева серед організацій" написана більше в академічному, ніж в практичному стилі, що дещо ускладнює її втілення. Можливо, саме це стане причиною, через яку менеджери так і не зможуть застосувати надані в ній поради на практиці. Але, попри це, Вільяму Барнету, завдяки обраному куту зору, вдалося створити найкращу книгу року про стратегію. Конкуренція передбачає відносну, а не абсолютну результативність. Конкуренція завжди залежить від контексту (ви не можете сказати успішні ви, чи ні, якщо не порівнюєте себе із конкурентами). Знайшовши ідеальну нішу, в якій немає конкуренції, ви розівчитесь змінюватися і перший же конкурент, який прийде в цю нішу після вас, зможе дуже швидко скинути вас з "престолу". Займаючись диференціацією, у жодному разі не варто повністю уникати конкуренції, адже саме вона дозволяє вам розвиватися і зростати.
Ярослав Федорак, за матеріалами strategy+business.
|