Виробники: Нова індустріальна революція
Makers: The New Industrial Revolution
Якщо ви цікавитесь, яким буде майбутнє виробництва, то Кріс Андерсон (Chris Anderson), колишній редактор журналу Wired, радить заглянути до гаража. У своїй останній книзі "Виробники: Нова індустріальна революція" (Makers: The New Industrial Revolution) він розповідає, як недорогі і при цьому — надзвичайно складні цифрові інструменти, що використовуються поколінням інтернету, приведуть до нової індустріальної революції.
Якщо Андерсон правий, то майбутнє виробничої сфери колись скидатиметься на те, що вже зараз ми можемо спостерігати у медіа-секторі — великі медіа-компанії ділять ринок із дрібними провайдерами контенту, такими як розробники додатків чи видавці електронних книг. Цю модель він називає "багато для багатьох" (many-to-many).
Рух "творців" природній для інтернету, в якому "ремісники вихідного дня" діляться своїми планами та публікують різноманітні посібники на онлайн-форумах. Головне ж те, що такі творці створюють товари не лише для себе та своїх друзів, але й час від часу замислюються про власний бізнес, продаючи компоненти, набори, а іноді — закінчені продукти.
Кілька подібних ремісників вже створили багатомільйонні статки. Андерсон згадує компанію SparkFun — виробника комплектуючих для електроніки, чиї щорічні прибутки оцінюються у $30 мільйонів; MakerBot — виробника 3D-принтера, який залучив $10 мільйонів від інвесторів; а також 3D Robotics, яка планувала отримати $5 мільйонів у продажах до кінця 2012 року.
Перевага таких "ремісницьких" компаній полягає в тому, що вони ставляться до користувачів як до реальних учасників бізнесу. Вони публікують свої плани в онлайні і справді прислухаються до того, що радять їм клієнти. А деякі компанії, як уже згадана вище 3D Robotics, навіть наймають таких клієнтів на постійну роботу.
Важливо те, що запуск успішної виробничої компанії більше не вимагає доступу до масового ринку. Потрібно лише володіти інструментами комунікації, які сьогодні доступні кожному і дозволяють достукатися до правильних клієнтів.
Фінансування також часто віддається на відкуп "натовпу" — так званий краудфандінг (crowdfunding). Сайти на зразок Kickstarter.com та Launcht.com допомагають виробникам-початківцям залучити первинний капітал без необхідності продавати право власності венчурним капіталістам.
Звісно, це не означає, що великі виробники на зразок General Motors чи General Electric підуть у небуття. Але їм доведеться переосмислити свою діяльність і або стати платформами для "ремісників", або ж поступитися їм часткою ринку.
Ярослав Федорак, за матеріалами strategy+business.
|