Робот забрав у мене роботу
Metaskills: Five Talents for the Robotic Age
Що означає бути людською істотою? Чому ми працюємо? Що робить нас щасливими? Як вважає Марті Ноймайер (Marty Neumeier)1, автор книги «Metaskills: Five Talents for the Robotic Age» («Метанавички. П’ять талантів для доби роботизації»), зараз самий час поставити собі такі запитання.
Ноймайер звертає увагу на те, що у час бурхливого розвитку технологій будь-яку, хай навіть і дуже креативну, роботу чекає доля товару масового попиту. Адже зараз ми перебуваємо на «кривій роботизації»: спочатку продукти нашого творчого мислення конвертуються у набір стандартних навичок, які виконуються дедалі більш механічно, а потім, завдяки все досконалішим алгоритмам, автоматизується. Такий процес несе в собі глибинні наслідки для суспільства. У міру того, як високопрофесійні фахівці ставатимуть непотрібними, багаті багатітимуть, бідні біднітимуть, а середній клас скорочуватиметься.
Отже, як, на думку автора книги, сьогоднішнім професіоналам уникнути «вимирання»? По-перше, вони повинні навчитися дизайн-мисленню. Згідно Ноймайера, у процесі традиційного бізнес-мислення є лише два етапи: ви 1) знаєте, як щось треба зробити; 2) втілюєте ці знання у конкретні дії. Натомість, взявши на озброєння дизайн-мислення, ми додаємо ще один критично значущий проміжний етап — етап творення, зміст якого в тому, щоб «придумати та створити варіант розв’язання, якого ще ніхто не пропонував». Цитуючи президента Steelcase Inc. Джеймса Хекетта (James Hackett), Ноймайер пише: «Дизайн-мислення спроможне реінкарнувати цінність навіть на вщент випаленій комодизацією землі».
Крім того, аби не позбавити себе майбутнього, сьогоднішні фахівці мусять розвивати у собі метакогнитивні навички або метанавички. Серед яких, вміння:
- відчувати, яке автор визначає як комбінацію емпатії, інтуїції та соціального інтелекту;
- бачити або мислити системно;
- мріяти чи володіти техніками генерування ідей;
- творити, що, власне, і є ключем до дизайн-мислення;
- навчатися або освоювати нові навички.
Основна частина книги Марті Ноймайера присвячена опису метанавичок. Зокрема, читача можуть зацікавити 10 стратегій «запуску нових ідей», у фокусі яких такі інструменти, як метафори, зображення та парадокси.
«Ми не комбінація усіх наших атомів — ми носії потенціалу нашого духу, візії та таланту», — пише автор у завершенні книги. Ноймайер закликає нас «припинити віддавати наших дітей на вівтар масового виробництва». На його переконання, щоб краще підготовити молодих людей до доби роботизації, потрібно кардинально трансформувати систему освіти. Проте, здебільшого, Ноймайер обмежується викладенням гарних намірів та бажаних результатів, залишаючи поза кадром найважливіше, як це можна реалізувати.
Загалом, у книзі багато цікавих ідей та провокуючих думок; хоча, напевно, читача дещо розчарує чимала порція загальних роздумів та деякі недостатньо аргументовані висновки.
За матеріалами strategy+business.
1 Марті Ноймаєр (Marty Neumeier) — директор з трансформації у брендинговій фірмі Liquid Agency; серед його інших книг, зокрема, «The Brand Gap» («Брендовий розрив») та «The Designful Company» («Компанія, сповнена дизайном»).
|