Липучі ідеї: чому варто прочитати книгу «Приліпи» братів Хіз
Джерело: m!nd
Бекграунд. Брати Хіз — автори кількох світових бестселерів з особистісного розвитку, серед яких «Вирішальний» (Decisive) та «Перемикач» (Switch). Чіп Хіз (Chip Heath) — професор і викладач Вищої школи бізнесу у Стенфордському університеті, а Ден Хіз (Dan Heath) — консультант Duke Corporate Education та співзасновник видавничої компанії Thinkwell.
Вони виводять власну формулу успіху, за допомогою якої можна створити ефективну та успішну ідею. У книзі використовуються наочні приклади, які у процесі читання вибудовуються у ланцюжок необхідних дій на шляху до результативної ідеї. «Приліпи. Ефективність ідей: чому одні досягають успіху, а інші зазнають невдач» (Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die) названа однією зі 100 найкращих бізнес-книжок. Вона також стала бестселером The New York Times та The Wall Street Journal і два роки поспіль перебувала у списку бестселерів за версією Business Week.
Сюжет. У книзі автори розмірковують на тему ефективності ідей. Міські легенди, чутки або дитячі історії жахів — це історії, які чув майже кожен з нас, а з часом вони набувають навіть рис вірусних розповідей. Наприклад, ідея про те, що Велику Китайську стіну можна побачити з космосу, або те, що ми використовуємо лише 10% свого мозку. Ці історії у всіх на вустах, у той час як інші, набагато важливіші та корисніші для нашого життя, майже відразу забуваються.
Брати Хіз виділяють у своїй книзі шість основних принципів того, як будь-яку ідею перетворити у «липучу»: Простота; Несподіваність; Конкретність; Достовірність; Емоційність; Розповідність.
Далі коротко — про кожен з цих принципів, які у майбутньому допоможуть вам генерувати гідні ідеї.
Принцип №1. Простота
Ідея повинна бути простою. Складні та заплутані конструкції запам’ятовуються дуже погано і відкладаються лише у короткостроковій пам’яті. Ви можете згадати про них через годину, але навряд чи вам буде це під силу через декілька днів або тижнів. Для того, аби люди зрозуміли і запам’ятали те, що ви прагнете до них донести, ваша головна ідея має бути чіткою, стислою та просто сформульованою. А також завжди варто тримати у себе в голові слова авторів: «Якщо ви кажете три речі, то ви не кажете нічого».
Принцип №2. Несподіваність
Цей принцип заснований на теорії прогалин, яка у свою чергу спирається на повідомлення людям тієї інформації, якою вони не володіють. І ті неочікувані ідеї, що відкривають у наших знаннях прогалини, ставлять великий знак оклику поряд з тим, про що нам слід довідатися. Це спонукає тисячі людей до дії і є однією з причин людського прогресу у багатьох галузях. Несподіваність у поєднанні з іншими принципами матиме дивовижно довготривалий ефект.
Принцип №3. Конкретність
Обираючи між абстрактним представленням своєї ідеї та конкретним формулюванням з чітким прикладом, автори радять надати перевагу другому. Це найпростіший із шести принципів, і у той самий час — найефективніший. Для того, аби притримуватися цього принципу, не треба докладати багато зусиль. Конкретні ідеї легко запам’ятовуються. Саме вони приводять нас до розуміння понять та допомагають вибудувати більш абстрактні та складніші елементи.
Принцип №4. Достовірність
Що змушує людей вірити ідеям? Це думка близьких, власний досвід, довіра авторитетам тощо. Чималу роль грають також коментарі відомих осіб — від відомих футболістів до вчених зі світовим ім’ям. Цікаві деталі та статистика зможуть додати ідеям неабиякої достовірності. Але варто пам’ятати, що найвідоміші джерела, зовнішнє підтвердження та статистика — це не завжди кращий шлях. Іноді декілька яскравих деталей можуть бути більш переконливими, ніж цілий потік статистичних даних.
Принцип №5. Емоційність
У попередніх пунктах були вказівки на те, як змусити людей повірити у ідею. Проте іноді цього буває недостатньо, кожному з нас ще необхідно перейнятися цією ідеєю. І яким же чином змусити людей це зробити? Треба постаратися вимкнути їхнє аналітичне мислення, адже співчуття виникає стосовно чогось конкретного, а не загального. Матір Тереза казала: «Дивишся на натовп — не дієш, дивишся на людину — прагнеш допомогти». Емоційні ідеї змушують людей перейнятися собою, а отже, і глибше зануритися у запропоновану вами ідею.
Принцип №6. Розповідність
Історіям притаманна мудрість. Конкретні ідеї легко запам’ятовуються. Їхня ефективність полягає у двох основних елементах: моделюванні ситуації, тобто знанні, як діяти, та натхненні, яке полягає у мотивації діяти. До речі, завдяки історіям можна подолати Прокляття Знань — ситуацію, коли ви помилково вважаєте, що усі володіють таким самим обсягом знань у галузі, що й ви. У центрі ідеї, яку ви намагаєтесь донести до аудиторії, повинні бути закладені попередні п’ять принципів.
Вам сподобається, якщо: мотивуючі книги про особистісний розвиток — це ваша улюблена тематика книжок, і ви мрієте створити ідею, яка буде у кожного на вустах. Ця книга буде корисна усім — від копірайтерів до топ-менеджерів та політиків.
Вам не сподобається, якщо: ви вважаєте, що сильна ідея — це лише справа везіння, а креатив і творче мислення неможливо загнати у певні рамки та підібрати універсальну формулу успіху.
Головна причина прочитати: навчитися розповідати історії та доносити ідеї так, щоб вони надовго залишилися у пам’яті ваших слухачів.
|