Стратегічне планування стає на заваді прийняттю рішень
Не дивлячись на весь час та енергію, що компанії витрачають на стратегічне планування, традиційні процеси планування приносять дуже мало справді результативних рішень, тому що вони протидіють фактичному прийняттю рішень.
Нове дослідження, проведене менеджмент-консалтинговою фірмою Marakon Associates та Economist Intelligence Unit (EIU), показало, що компанії, які використовують традиційну модель планування, — річну та сфокусовану на окремі бізнес-підрозділи — приймають, у середньому, лише 2,5 важливих стратегічних рішень (ті, що мають потенціал підвищення річних прибутків на 10% і більше) на рік.
У той же час компанії, які працюють над розробкою стратегії постійно та фокусуються на конкретних проблемах, приймають більше ніж у двічі стратегічних рішень на рік (6.1), у середньому.
Дослідження показало, що традиційне планування не спроможне впливати на стратегії більшості компаній: процес конфліктує з тим, як насправді директори приймають важливі стратегічні рішення без часових обмежень, так само як і не обмежуючись рамками якогось конкретного бізнес-підрозділу.
Наприклад, 2/3 опитаних директорів описали стратегічне планування у своїх компаніях як періодичну подію, що часто проводиться перед розробкою річного бюджету та його схваленням.
Все ж таки, всі опитані директори сказали, що вони постійно приймають стратегічні рішення, без прив'язки до календаря.
Дослідження було проведено на основі інтерв'ю з 156-ма вищими керівниками великих компаній зі всього світу, з продажами від 1 мільярду доларів. Виручка деяких з цих компаній перевищує 10 мільярдів доларів.
Іншим вражаючим результатом дослідження, результати якого повністю представлено у випуску Harvard Business Review за січень 2006 р., виявилося, що лише 1 з 10 (11%) топ-директорів непохитно вірять, що стратегічне планування справді варте зусиль, і лише 13% відчувають, що вище керівництво ефективно задіяне до всіх аспектів розробки стратегії в своїх компаніях.
І лише невелика кількість компаній, що справді дивляться у майбутнє, відкинули модель традиційного планування і замінили її на безперервний, сфокусований на проблеми підхід. Mankins та Steele (співавтори дослідження) надають наступні приклади: Boeing, Microsoft, Diageo, Textron, Cardinal Health та Cadbury Schweppes.
Вони також описують 5 практик, які компанії можуть використовувати, щоб покращити прийняття стратегічних рішень. Наприклад, фокусування часу вищого керівництва на обмежену кількість ключових проблем чи тем, а також структурування переглядів стратегії для прийняття справжніх рішень.
Анна Качкалда, за матеріалами management-issues.
|