Agile-організація як базова структура майбутнього
Вже в цьому році організаційний дизайн типу «agile» набуватиме все більшої популярності в корпоративному світі, а в подальшому лише поширюватиметься, — прогнозує Джош Берсін (Josh Bersin), засновник та голова Bersin by Deloitte (аналітичний підрозділ Deloitte).
Компанії лише кілька років тому розпочали тривалий перехід від корпоративної ієрархії до структури «компанія як мережа». Модель «команда в центрі» та формування груп і «племен», які допомагатимуть командам гармонізувати свою діяльність — цілком інший підхід, ніж той, на який зараз покладаються більшість компаній в управлінні людьми.
Отже, в чому полягає сутність agile-організації?
Приблизно три роки тому деякі компанії задумались про перехід до самоорганізувальних команд. Zappos заговорила про «холакратію» та свої наміри покінчити з менеджментом як таким. А нідерландський ING Bank почав розглядати можливість застосування принципів agile-підходу у своїх бізнесах.
Сьогодні на перші позиції виходить модель agile-організації. Згідно останнього дослідження Deloitte, «переконструювання організації в бік диджиталізації та забезпечення високої швидкості її реагування» — це основний тренд у різних компаніях світу (59% фірм визначили це завдання як «термінове»). Що ж насправді відбувається?
Перед усе, майже кожна компанія намагається здійснити диджиталізацію. Це означає не просто перехід на цифрові канали взаємодії зі споживачами та генерування позитивних вражень від цих процесів; а також реорганізацію компанії, з тим щоб надавати диджитал-послуги, безперервно вдосконалювати програмні додатки й пропонувати «мікросервіси», які полегшуватимуть процес взаємодії з продуктами, забезпечуючи клієнтам можливість робити це у будь-який час та без жодних перепон. За даними спільного дослідження Deloitte та MIT, майже 80% всіх бізнесів намагаються освоїти диджитал-простір; відповідно, лідери мусять переходити від функціональних ієрархій до оргструктури, що базується на гнучкій організації роботи команд. Серед перших — Cisco, ING, W. L. Gore, Spotify, а також більшість програмістських і консалтингових фірм.
По-друге, цей зсув трансформує сам спосіб функціонування компаній. Змінюється все — структура робіт, методи рекрутингу, цілепокладання, винагороджування, оргкультура, роль менеджменту як така (рис. 1). Ця зміна живить такі популярні сьогодні теми, як безперервність управління продуктивністю персоналу, цифрове навчання та нова філософія кар'єри.
|
Зараз
|
|
У майбутньому
|
Організаційна структура
|
Бізнес-функції в рамках ієрархії
|
→
|
Проекти, групи, команди, внутрішні провайдери послуг
|
Команди та проекти
|
Команди формуються повільно
|
→
|
Команди оперативно збираються і розпускаються
|
Посади та ролі
|
Опис посадових обов'язків, ієрархія посад
|
→
|
Проекти, завдання, експертні ролі
|
Менеджери
|
Менеджери є «власниками» команд та кар'єр співробітників
|
→
|
Менеджери управляють проектами та «спонсорують» працівників
|
Кар'єра
|
Посади/завдання знаходяться у «власності» менеджерів
|
→
|
Ролі/завдання розподіляються на прозорому ринку праці
|
Гнучкість організаційного простору
|
Посади/завдання розподіляються менеджерами
|
→
|
Виконавців ролей/завдань підбирають за навичками; люди паралельно працюють у кількох проектах
|
Винагородження
|
Винагорода залежить від рівня посади, стажу, досвіду
|
→
|
Винагорода залежить від результатів, репутації індивіда, спонсорства
|
Культура
|
Інклюзивність, сталість організаційних принципів, багатоманітність
|
→
|
Громадянство, колективність думки, спільні цінності
|
Рисунок 1. Перехід до нової організаційної моделі
Крім усього, такий зсув відкриває простір для розвитку принципово нової галузі — створення програмного забезпечення та інструментів, покликаних підвищувати продуктивність. Зараз нам потрібен стандартний інструментарій для управління результативністю в командному контексті, донесення організаційних цілей до всіх, забезпечення зворотного зв'язку між командами, управління проектами, та, очевидно, сервіси миттєвого обміну повідомленнями та сумісного виконання завдань. У міру того як Atlassian, Facebook, Google, Microsoft, Slack та інші гравці продовжують розширювати та вдосконалювати свою пропозицію інструментів для управління командами, необхідно впроваджувати підходи, які стануть еталонними при формуванні команд, скеровування, вимірювання та оптимізації їхньої діяльності.
Все це означає, що керівники HR-напряму мають приступити до переосмислення моделей управління талантами та кар'єрного розвитку відповідно до засад, які містить рисунок 1. Чи готові ви залучати, розвивати співробітників та управляти ними в більшою мірою мережевому, а не ієрархічному середовищі? Чи є у вас вже розроблені системи кар'єрного зростання, управління продуктивністю, винагороджування та розвитку лідерства? Якщо ні — потрібно невідкладно приступити до їхнього створення.
Наприклад, ING Bank, запровадивши модель agile-організації три роки тому, зараз «пожинає» від цього плоди. Компанії, які реконструювали себе, зробивши головною організаційною віссю команди і мережі, та впровадивши нові ролі (як-от коуч з agile-підходу, «спонсор», «кар'єрний радник») можуть кардинально підвищити продуктивність свого бізнесу.
За матеріалами "Prediction 1: Agile organization models will start to go mainstream", Bersin by Deloitte.
Ілюстрація: Depositphotos.com
|