Які можливості відкривають бізнесу ІТ-тренди
Автор: Сергій Янчишин, регіональний директор Oracle в Україні
Джерело: "НВ Бізнес"
Перед бізнесом сьогодні проходить нескінченна низка нових технологій та економічних моделей. Це, наприклад, машинне навчання, блокчейн, інтернет речей, "моделі підписки", цифрова трансформація. Постійно виявляти і оцінювати нові можливості — завдання ІТ-директорів, які стають все більш значимою фігурою в компанії.
Можливості відкриваються справді значні. Зниження витрат, звичайно, на першому місці. Але не тільки. Хочете побудувати більш ефективний ланцюжок поставок? Убезпечити свою мережу і сховища даних? Обслуговувати клієнтів більш персоналізовано? Збільшити їхню кількість і підвищити лояльність? Все це можливо, але лише в тому випадку — якщо ІТ-директор вибере вірний вектор розвитку і правильні інструменти.
Як це зробити? Хочу запропонувати свій варіант десяти найбільш важливих завдань і можливостей у сфері ІТ, які варто використовувати вже в поточному році.
Подбайте про свій "цифровий авторитет". Три-чотири роки тому були популярні передбачення про те, що більшу частину ІТ-директорів замінять "цифрові керівники" (Chief Digital Officer, CDO), які будуть відповідати за поставку ІТ-продуктів і цифрових послуг. Ні тоді, ні сьогодні ми не згодні з такими прогнозами. Справа в тому, що цифрова трансформація в будь-якій компанії вийде за рамки окремих ініціатив і стане основним джерелом доходу. При цьому ІТ-директори візьмуть на себе управління цифровою стратегією підприємства. 2018-й — це рік, коли ІТ-директори, які все ще знаходяться в положенні зовнішніх спостерігачів, повинні відновити свій "цифровий авторитет".
По-новому погляньте на інформаційну безпеку (ІБ). Кілька сумнозвісних інцидентів у 2017-му році наочно показали, скільки коштують слабкі місця в забезпеченні безпеки даних. У деяких випадках компаніям доводилося витрачати мільйони на усунення наслідків кібератак, які стали можливими через те, що ІТ-відділ вчасно не встановив патч для усунення вразливості в ключових системах. Впевнені, що у вашій компанії таке неможливо? Думаю, мало хто міг би відповісти ствердно. А між тим Gartner прогнозує, що до 2022-го року рейтинг кібербезпеки компанії стане настільки ж важливим, як і її кредитний рейтинг! Тому сьогодні як ніколи важливо чітко розуміти ризики і належним чином знижувати їх.
Розсуньте традиційні межі бізнесу. Все більш звичними стають такі передові технології, як інтернет речей (IoT), машинне навчання, розширена аналітика даних. Завдяки всьому цьому ІТ-директори отримують ефективні інструменти, які можуть допомогти компанії зайняти нові ніші в суміжних галузях. А потенціал зміни бізнес-моделей і переходу в суміжні області сьогодні просто-таки безпрецедентний!
Наприклад, сільськогосподарські компанії переходять у страховий бізнес, надаючи операторам ферм інформацію про аналіз грунту, погоди, урожайності. Або приклад з української практики: один із провідних мобільних операторів країни допомагає транспортним компаніям, які займаються пасажирськими перевезеннями, планувати сезонні маршрути, виходячи зі статистики географічних переміщень абонентів і аналізу даних соцмереж.
Кейс на перетині охорони здоров’я та автомобілебудування: цифровий стетоскоп, інтегрований з ременями безпеки, який контролює здоров’я водія. Якщо у того серцевий напад, то IoT-пристрій у ремені автоматично паркує авто і викликає швидку допомогу.
Розгляньте можливість надавати ваші продукти, як сервіси за підпискою. Сьогодні компанії стягують щомісячні платежі буквально за все: від бритв (Gillette On Demand і Dollar Shave Club), музичних записів (Spotify), продуктів харчування (Blue Apron) і систем домашнього моніторингу (Ring) до автомобілів (Book by Cadillac і Porsche Passport), обслуговування авіаційних двигунів (GE Digital) і ПЗ для бізнесу. Ряд експертів оцінюють ринок глобальних сервісів за підпискою в трильйон доларів, а його щорічне зростання виражається двозначними числами.
Хмарна інфраструктура знімає бар’єри для виходу на ринок. Кожна компанія стає хмарною. Продуктові компанії більше не продаватимуть тільки продукти, а постачальники сервісів — одні лише сервіси.
Фокус, фокус і ще раз — фокус. "Найкраще — ворог хорошого" — це прислів’я якнайкраще підходить до ІТ-директора. Адже вони схильні бути перфекціоністами і хочуть мати незмінно відмінні оцінки в усьому, що роблять. Але замість цього потрібно змиритися з тим, що роботи, яку потрібно зробити, завжди більше, ніж роботи, яку можна зробити добре.
ІТ-директорам варто фокусуватися на головному: відводити більшу частину свого цінного часу на те, щоб з’ясувати, які найважливіші пріоритети гідні їхніх зусиль. Не вийде бути досконалим у всьому.
Автоматизуйте все, що можете. Машинне навчання дозволяє автоматизувати діяльність, яка раніше була під силу лише людям. При цьому людський інтелект можна використовувати більш продуктивно.
За прогнозами аналітиків, уже до 2020-го року більшість взаємодій служб підтримки з клієнтами буде вестися через чатботи. Наприклад, уже в найближчі роки кандидати при влаштуванні на роботу будуть спершу взаємодіяти з чатботом, і тільки потім проходити співбесіду. Це звільнить рекрутерів від рутинних завдань і дозволить їм зосередитися на виявленні нових джерел талантів і на інших стратегічних пріоритетах.
Немає сумнівів, що деякі форми автоматизації призведуть до зникнення певних видів робочих місць. Але замість них з’являться інші. Згадайте, що сталося після масової появи банкоматів: кількість банківських службовців навіть збільшилася. Частково тому, що їх обов’язки еволюціонували від обробки чеків і розподілу готівки до допомоги клієнтам у вирішенні різних фінансових проблем.
Переходьте від машинної обробки до машинного навчання. Всього за рік машинне навчання вийшло за рамки міркувань футуристів — "Нам потрібно з’ясувати, що ця нова технологія може коли-небудь для нас зробити..." — і перейшло в область діяльності практиків — "Пора розгортати реальні програми, інакше ми ризикуємо відстати від конкурентів!".
На думку багатьох учасників ринку, в 2018-му машинне навчання стане технологією року. Компанії з різних галузей вже використовують програми, оснащені алгоритмами машинного навчання. Вони аналізують інформацію і постійно вчаться на величезній кількості даних. У маркетингу такі інструменти дозволяють персоналізувати пропозиції клієнтам і оцінювати їх задоволеність. При роботі з кадрами додатки на основі машинного навчання можуть не лише давати рекомендації для підбору кращих кандидатів, а й допомагати передбачати звільнення співробітника. Інтернет-магазини створюють динамічні веб-сторінки з індивідуальними пропозиціями продуктів, використовуючи історію покупок кожного клієнта в поєднанні з його пошуковими запитами.
2018-й — рік, у який варто розгорнути, принаймні, кілька додатків машинного навчання. Вони дозволять вам "зловити хвилю", щоб ваші конкуренти вас не випередили.
Беріться за блокчейн. Ще одна нова технологія — блокчейн, найбільш відома як основа криптовалюти, — повинна піднятися на більш високе місце в списках пріоритетів ІТ-директорів.
Блокчейн дозволяє учасникам транзакції спільно використовувати реєстр даних, виступаючи таким чином у ролі "колективного нотаріуса", який підтверджує істинність інформації. Ніякий центр регулювання при цьому не потрібен — кожен об’єкт контролює свої дані за допомогою приватного ключа і незалежно перевіряє транзакції в ланцюжку.
Серед транзакцій, якими можна керувати за допомогою блокчейна, варто згадати записи про платежі, дозволи на будівництво, перевірки безпеки, іпотечні та кредитні записи, замовлення на поставку, рахунки-фактури тощо. Одна роздрібна мережа використовує блокчейн, щоб перевіряти походження м’яса, в той час як ритейлер, м’ясокомбінат і постачальник продукції отримують можливість обмінюватися довіреними документами, перевіряти дані про постачання і погоджувати замовлення і рахунки-фактури. Все це — без необхідності звертатися до банку або іншої третьої сторони для перевірки таких транзакцій.
Компанії, що займаються фінансовими послугами, першими почали впроваджувати реєстри блокчейна. ІТ-директори компаній у цілому ряді галузей зараз оцінюють дану технологію для своїх власних цілей. Потенціал блокчейну не варто ігнорувати: це можливість спростити транзакційні процеси, знизити витрати, зробити їх більш безпечними. З’ясуйте, як блокчейн можна вписати в структуру транзакцій вашої компанії.
Познайомте своїх колег з мовою технологій, їх можливостями і нюансами. "Почекайте, тут щось не так, — подумають деякі читачі. — Керівники ІТ повинні говорити мовою бізнесу і розуміти її а не навпаки!"
Але це правило діє в обох напрямах. Якщо до цифрової революції це було не зовсім очевидно, то тепер ясно, що майже кожна компанія в світі, а не тільки Facebook і Alibaba, — технологічна. Сьогодні CEO, CFO, COO, CMO та інші бізнес-лідери розбираються в технологіях, а ІТ-директори їхніх компаній — у бізнесі, тому що технології — це їх бізнес.
Виділіть ресурси на інновації. Протягом десятиліть керівники підприємств ставили перед своїми ІТ-директорами складне завдання: витрачати більшу частку ІТ-бюджетів на проекти зі збільшення прибутку, а меншу — на поточне обслуговування та підтримку систем. При цьому на практиці частіше відбувалося навпаки: ІТ-директори витрачали тільки близько 20% своїх бюджетів на інноваційні проекти, а 80% — на обслуговування.
Хмарні обчислення, нарешті, дають ІТ-директорам основу, щоб знайти вихід із цієї пастки 80/20. Велика частина тягаря з обслуговування перекладається на постачальників хмарних послуг, у той час як компанії можуть зосередитися на цифрових інноваціях, які дають конкурентні переваги.
Керівникам, у свою чергу, варто давати своїм ІТ-директорам можливість інвестувати в цифрові інновації "на межі" — сміливі, але короткострокові проекти, які цілком можуть закінчитися невдачею, але потенційно здатні стати стратегічно цінними.
Ілюстрація: Thampapon / Shutterstock.com
|