Як трансформуються маркетплейси 2021 року
Джерело: Mind
Протягом 2020 року 39% українців скоротили частоту здійснення покупок офлайн та 30% зменшили розміри витрат в офлайн-магазинах. Тоді як 18% — збільшили частоту онлайн-покупок та 22% збільшили обсяг витрат на такі покупки. Загалом карантинні обмеження, запроваджені з весни 2020 року, вплинули на споживацькі звички 63% українців. Такі дані власного дослідження оприлюднила компанія «Делойт».
Як зміняться маркетплейси та на які зміни очікувати ритейлу протягом цього року, розповів головний аналітик HUG'S Артем Щербина.
Як змінився ритейл?
У бізнесі торгівлі немає поділу на онлайн-ритейл або офлайн-ритейл — є просто ритейл, який визначає шлях бізнес-моделі через різні канали продажу. 2020 року відбувся явний перехід від офлайн- до онлайн-моделі через об’єктивні причини. Тепер онлайн-ритейл шукає можливості для збереження зростання в постковідному світі. Особливо помітні такі пошуки на прикладі найбільших e-commerce-маркетплейсів.
Згідно з даними eMarketer, світові продажі в сегменті електронної комерції 2020 року склали $4,3 трлн, що на 27,6% більше за оборот 2019 року. При цьому очікується, що в наступні 5 років ринок e-commerce продовжить зростати не менше ніж на 8,3% щорічно.
Компанії електронної комерції (і тут важливо розглядати не тільки маркетплейси, а й постачальників софта, логістичні центри, служби доставки тощо) стали абсолютними переможцями в періоди локдаунів. Адже з березня 2020 року більшість із нас сильно змінили свої споживчі звички. Я особисто вперше замовив онлайн-доставку з магазину продуктів, використовував AR-рішення для примірки кросівок та футболок в онлайн-магазині, а вибір подарунків для рідних повністю закріпив за пошуком на маркетплейсах.
Наростивши істотно клієнтську базу, бізнесу в e-commerce тепер вкрай важливо закріпити досягнуту аудиторію, а отримані доходи правильно направити на подальший розвиток і конкурентну гонку. У цьому має допомогти трансформація, яку почали найбільші маркетплейси.
І такі зміни необов’язково належать до розвитку послуг електронної комерції. Багато хто йде в інші супутні діджитал-ніші.
Чим цікаві іноземні маркетплейси?
Яскравий приклад — китайський JD.com, який багато в чому нагадує український маркетплейс Rozetka. JD Retail — їхній основний бізнес — знизив темпи зростання з 47% 2017 року до 31% 2020-го. А в майбутньому прогнозується зростання виручки від маркетплейсу лише на 7%. Таку динаміку точно не куплять інвестори, і вона не може задовольнити акціонерів. Тому JD.com вже вибудовує нові точки зростання.
Основний драйвер зростання продажу зараз генерується за рахунок підрозділу JD Logistics — величезної мережі логістичних центрів, які компанія використовує для своїх товарів, а також здає в оренду іншим гравцям. Зростання доходів в цьому сегменті на рівні + 100% щорічно за останні 5 років.
Також китайська компанія активно розвиває напрямки JD Cloud (по суті копіює свого основного конкурента Alibaba) і JD Health (мережа терапевтичних підрозділів і застосунок з телемедицини, який вони вже вивели на IPO). До того ж JD.com активно інвестує в інші e-commerce-компанії, що зростають, як-от Dada Nexus, Vipshop або ізраїльський Farfetch. Така диверсифікація приносить плоди й дозволяє компанії не залежати від доходів тільки маркетплейса.
Інший приклад — британський сервіс онлайн-доставки Deliveroo, який на початку квітня вийшов на IPO на Лондонській фондовій біржі. Вони вже стали маркетплейсом з онлайн-доставки (як і Glovo в Україні). А активне розширення клієнтської та партнерської мережі дозволяє показувати зростання продажу на 60% і вище. Це бізнес, що зростає, але вже зараз менеджмент шукає альтернативні точки зростання.
Однією із «знахідок» став розвиток, так званих dark kitchen — ресторанів (або навіть просто обладнаних кухонь) без вивіски або адреси, які використовуються виключно для замовлень онлайн-доставки.
Такий підхід дозволяє Deliveroo істотно прискорити строки доставки, оскільки алгоритми маркетплейса знають у якій частині міста, у котрій годині високий попит на ті чи інші позиції у великому меню. І ресторани вже готують вам, поки ви тільки вибираєте. До речі, екстрашвидка доставка — це вже сервіс суперсучасного формату в електронній комерції. І ця ніша ще не зайнята; у Deliveroo це розуміють.
Таких трансформацій у світі дуже багато. В інвестиційному бізнесі вкрай важливо бачити ці трансформації і робити правильну ставку на майбутніх лідерів у e-commerce і не тільки. А українським маркетплейсам залишається шукати нові або копіювати зарубіжні робочі бізнес-моделі, щоб підтримувати зростання та виходити на нові ринки.
Ілюстрація: cambridge.org
|