ТЕНДЕНЦІЇ | Ритейл 1 червня 2021 р.

Як трансформуються маркетплейси 2021 року

Джерело: Mind

Протягом 2020 року 39% українців скоротили частоту здійснення покупок офлайн та 30% зменшили розміри витрат в офлайн-магазинах. Тоді як 18% — збільшили частоту онлайн-покупок та 22% збільшили обсяг витрат на такі покупки. Загалом карантинні обмеження, запроваджені з весни 2020 року, вплинули на споживацькі звички 63% українців. Такі дані власного дослідження оприлюднила компанія «Делойт».

Як зміняться маркетплейси та на які зміни очікувати ритейлу протягом цього року, розповів головний аналітик HUG'S Артем Щербина.

Як трансформуються маркетплейси 2021 року

Як змінився ритейл?

У бізнесі торгівлі немає поділу на онлайн-ритейл або офлайн-ритейл — є просто ритейл, який визначає шлях бізнес-моделі через різні канали продажу. 2020 року відбувся явний перехід від офлайн- до онлайн-моделі через об’єктивні причини. Тепер онлайн-ритейл шукає можливості для збереження зростання в постковідному світі. Особливо помітні такі пошуки на прикладі найбільших e-commerce-маркетплейсів.

Згідно з даними eMarketer, світові продажі в сегменті електронної комерції 2020 року склали $4,3 трлн, що на 27,6% більше за оборот 2019 року. При цьому очікується, що в наступні 5 років ринок e-commerce продовжить зростати не менше ніж на 8,3% щорічно.

Компанії електронної комерції (і тут важливо розглядати не тільки маркетплейси, а й постачальників софта, логістичні центри, служби доставки тощо) стали абсолютними переможцями в періоди локдаунів. Адже з березня 2020 року більшість із нас сильно змінили свої споживчі звички. Я особисто вперше замовив онлайн-доставку з магазину продуктів, використовував AR-рішення для примірки кросівок та футболок в онлайн-магазині, а вибір подарунків для рідних повністю закріпив за пошуком на маркетплейсах.

Наростивши істотно клієнтську базу, бізнесу в e-commerce тепер вкрай важливо закріпити досягнуту аудиторію, а отримані доходи правильно направити на подальший розвиток і конкурентну гонку. У цьому має допомогти трансформація, яку почали найбільші маркетплейси.

І такі зміни необов’язково належать до розвитку послуг електронної комерції. Багато хто йде в інші супутні діджитал-ніші.

Чим цікаві іноземні маркетплейси?

Яскравий приклад — китайський JD.com, який багато в чому нагадує український маркетплейс Rozetka. JD Retail — їхній основний бізнес — знизив темпи зростання з 47% 2017 року до 31% 2020-го. А в майбутньому прогнозується зростання виручки від маркетплейсу лише на 7%. Таку динаміку точно не куплять інвестори, і вона не може задовольнити акціонерів. Тому JD.com вже вибудовує нові точки зростання.

Основний драйвер зростання продажу зараз генерується за рахунок підрозділу JD Logistics — величезної мережі логістичних центрів, які компанія використовує для своїх товарів, а також здає в оренду іншим гравцям. Зростання доходів в цьому сегменті на рівні + 100% щорічно за останні 5 років.

Також китайська компанія активно розвиває напрямки JD Cloud (по суті копіює свого основного конкурента Alibaba) і JD Health (мережа терапевтичних підрозділів і застосунок з телемедицини, який вони вже вивели на IPO). До того ж JD.com активно інвестує в інші e-commerce-компанії, що зростають, як-от Dada Nexus, Vipshop або ізраїльський Farfetch. Така диверсифікація приносить плоди й дозволяє компанії не залежати від доходів тільки маркетплейса.

Інший приклад — британський сервіс онлайн-доставки Deliveroo, який на початку квітня вийшов на IPO на Лондонській фондовій біржі. Вони вже стали маркетплейсом з онлайн-доставки (як і Glovo в Україні). А активне розширення клієнтської та партнерської мережі дозволяє показувати зростання продажу на 60% і вище. Це бізнес, що зростає, але вже зараз менеджмент шукає альтернативні точки зростання.

Однією із «знахідок» став розвиток, так званих dark kitchen — ресторанів (або навіть просто обладнаних кухонь) без вивіски або адреси, які використовуються виключно для замовлень онлайн-доставки.

Такий підхід дозволяє Deliveroo істотно прискорити строки доставки, оскільки алгоритми маркетплейса знають у якій частині міста, у котрій годині високий попит на ті чи інші позиції у великому меню. І ресторани вже готують вам, поки ви тільки вибираєте. До речі, екстрашвидка доставка — це вже сервіс суперсучасного формату в електронній комерції. І ця ніша ще не зайнята; у Deliveroo це розуміють.

Таких трансформацій у світі дуже багато. В інвестиційному бізнесі вкрай важливо бачити ці трансформації і робити правильну ставку на майбутніх лідерів у e-commerce і не тільки. А українським маркетплейсам залишається шукати нові або копіювати зарубіжні робочі бізнес-моделі, щоб підтримувати зростання та виходити на нові ринки.

Ілюстрація: cambridge.org



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Кмітливіші, швидші, кращі. Секрети продуктивності в житті та бізнесіКмітливіші, швидші, кращі. Секрети продуктивності в житті та бізнесі
Рішення. Практичні поради від 23 людей, які змінили світРішення. Практичні поради від 23 людей, які змінили світ
Засіло в голові. Наука успішного навчанняЗасіло в голові. Наука успішного навчання

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)