П’ять стратегій для навігації мінливими споживчими ринками
Одночасні ринкові катаклізми, такі як зміна клімату, погіршення економічної ситуації та соціальні потрясіння, мають посилений негативний вплив на споживання через їх взаємопов’язану природу. Намагання зрозуміти вплив численних і взаємопов’язаних потрясінь і знайти шляхи зростання в умовах VUCA призводить до того, що корпоративний сектор зазнає збитків. Орієнтуватися в новій полікризовій реальності, зауважує Euromonitor International, означає виносити уроки з минулих помилок, проактивно передбачати майбутні виклики, зміцнювати довіру споживачів і застосовувати продуманий підхід до комунікації.
Нова реальність нестабільна і непередбачувана
За даними Всесвітнього економічного форуму (WEF), у 2023 році зміни на споживчих ринках зумовлені понад 30 незалежними, але взаємопов’язаними факторами. Погіршення економічної ситуації, особливо криза вартості життя, є найбільш гострим і стресовим питанням. Проте геополітичні конфлікти, зокрема війна в Україні та нестабільність у країнах Близького Сходу, а також кліматичні кризи в Пакистані, Індії та Бангладеш, також є потужними чинниками, що посилюють соціальну нерівність, сприяють масовій міграції та поширюють негативні споживчі настрої. Їхній взаємозв’язок вимагає комплексних рішень. Нижче наведено п’ять головних рекомендацій від Euromonitor для зростання в середовищі VUCA*.
1. Відстежуйте волатильність
Щоб краще орієнтуватися в складнощах полікризи, бізнесу потрібно проактивно передбачати, оцінювати та реагувати на численні «гарячі точки», їхні рушійні сили та наслідки. Наприклад, хоча зростання заборгованості є тривожним питанням саме по собі, на нього також сильно впливають інфляція, економічний клімат і політика центральних банків, яка може змінюватися щонайменше щоквартально. Крім того, зростання заборгованості призводить до скорочення споживання, сповільнює зростання ринку нерухомості та посилює нерівність у доходах. Часто фінансова незахищеність не обмежується певним віком, етнічною приналежністю чи навіть рівнем доходу.
Майже кожен десятий споживач із високими доходами не зміг сплатити орендну плату чи іпотеку у 2023 році
Джерело: Euromonitor International’s Voice of the Consumer: Lifestyles Survey 2023
Лише завдяки постійному моніторингу та оцінці ризиків, а також створенню (і оновленню) планів дій у надзвичайних ситуаціях компанії почуватимуться достатньо захищеними, щоб пом’якшити потенційні перебої в середовищі VUCA.
2. Будьте прозорими та зрозумілими
Структурована та багаторівнева оцінка ризиків і комплексне планування сценаріїв стосуються матеріальних сфер бізнесу, таких як ризики ланцюга постачання та фінансова стійкість. Проте не можна недооцінювати нематеріальні аспекти, такі як проактивна та чітка кризова комунікація у VUCA-світі. Розробка зрозумілих і прозорих комунікаційних стратегій для внутрішніх і зовнішніх стейкхолдерів та інформування всіх сторін про дії та стратегію організації в часи невизначеності передає авторитет і надійність керівництва.
3. Вчіться на минулих помилках
Помилки дорого коштують, а повторення помилок — ще дорожче. Отже, засвоєння уроків та адаптація до постпандемічної реальності означає підготовку до майбутніх турбулентностей. Прийняття омніканального підходу для безперешкодного обслуговування клієнтів, забезпечення присутності в цифровій сфері, включення елементів здоров’я та благополуччя в свої пропозиції та запровадження багатовимірної відповідальності — ось головні уроки, які ми винесли з минулих пандемій.
Насправді, здоров’я та сталий розвиток — це куленепробивні сфери, про які компанії повинні думати, розглядаючи специфічні риси портфеля продуктів. Більше половини (55%) світових споживачів, опитаних Euromonitor International у рамках дослідження «Voice of the Consumer: Lifestyles Survey in 2023», сказали, що вони відчувають, що можуть вплинути на екологічну та соціальну ситуацію своїм вибором і діями.
Топ-10 заходів з екологічної та соціальної відповідальності споживачів
4. Використовуйте підхід, орієнтований на споживача
Понад 80% професіоналів зазначили, що їхні компанії враховують оцінку споживчих трендів у стратегічному плануванні та інноваціях
Джерело: Euromonitor International’s Voice of the Industry: Innovation and Lifestyles Survey 2023
Тісний зв’язок із клієнтами та розуміння їхніх мінливих потреб і вподобань призводить до ретельної адаптації портфеля продуктів.
Який атрибут найбільше цінують ваші клієнти?
Підхід, орієнтований на споживача, означає задоволення його потреб і бажань та створення бездоганного споживчого досвіду. Застосування омніканального підходу, забезпечення зручних і широкомасштабних варіантів доставки та надання споживачам можливості розповісти свою історію через бренди компанії позиціонує компанію як союзника і зміцнює лояльність.
5. Балансуйте візію з адаптивною гнучкістю
Підтримувати довгострокову перспективу та уникати прийняття поспішних рішень, що ґрунтуються виключно на короткострокових коливаннях, є важливим у VUCA-світі. Однак інновації та можливості рідко трапляються так, як очікується. Тому важливо розставляти пріоритети, оптимізувати та залишати місце для несподіванок.
Наприклад, оптимізувавши свій товарний асортимент, компанія може посилити свою діяльність, запропонувати клієнтам вигіднішу ціннісну пропозицію та використати можливості для зростання. За даними дослідження Euromonitor International «Voice of the Industry: Innovation and Lifestyle Survey in 2023», вдосконалення існуючого портфеля продуктів або послуг із метою збільшення частки в існуючих категоріях і випадках використання є основним шляхом до зростання для 63% респондентів-професіоналів.
* VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity) — це абревіатура, заснована на теоріях лідерства Воррена Бенніса (Warren Bennis) та Берта Нануса (Burton Nanus) 1987 року, для опису або роздумів про мінливість, невизначеність, складність і неоднозначність загальних умов і ситуацій.
|