10 споживчих трендів 2013 року від Trendwatching
У 2013-му році світ чекає шквал змін: деякі економіки будуть розвиватися нормально, інші хитатимуться. Проте незважаючи на те, в якій країні та сфері бізнесу працює ваша компанія, ті, хто розуміє та задовольняє потреби, бажання та очікування клієнтів, завжди матимуть безліч можливостей отримати прибуток.
Ось 10 найважливіших трендів, які будуть впливати на бізнес наступного року:
1. Активність споживачів. Вже зараз ми можемо спостерігати створення нових моделей взаємовідносин між компанією та клієнтами (а в 2013-му цей тренд буде ставати тільки сильнішим). По-перше, споживачам хочеться бути залученими до роботи бізнесу, в тому числі — допомагати просувати продукти та послуги ще до їхнього офіційного релізу. І завдяки великій кількості онлайн-платформ для краудфандінгу (спільного інвестування проектів всіма бажаючими) це стає все більш зручним. Кількість коштів, залучених підприємцями завдяки краудфандінговим платформам, зросла з $530 млн. в 2009 р. до $1.3 млрд. у 2011 та $2.8 млрд. у 2012 (Джерело: Massolution/The Economist, березень 2012).
Наприклад, запущений у вересні 2012 р. у Гонконгу сервіс zaozao.com надає дизайнерам можливість розміщувати на сайті свої нові моделі одягу та збирати кошти для пошиття колекцій за допомогою спільноти любителів моди.
По-друге, споживачі хочуть переходити від пасивного споживання продукту до володіння часткою бізнесу тих компаній, в яких вони купують товари чи послуги. При цьому споживачі часто шукають не лише фінансової, але й емоційної вигоди. Саме тому відкриті, прозорі та «людяні» бренди найкраще приваблюють клієнтів-ентузіастів.
2. Розвиток у квадраті. В останні роки багато говорилося про експансію брендів з країн, що розвиваються, у розвинуті країни. Та незабаром набере силу інший тренд: компанії з Китаю та Бразилії будуть продавати свою продукцію в Туреччині, Індії, Південній Америці — і навпаки. Бренди з країн, що розвиваються, почнуть шукати нові ринки в країнах з подібним до їхнього рівнем розвитку. І це допоможе покращити економічну ситуацію в цих регіонах. Передбачається, що в 2013 р. сумарний ВВП країн, що розвиваються, вперше перевищить аналогічний показник розвинених країн. Вони становитимуть, відповідно, $44.1 трильйони проти $42.7 трильйонів (Джерело: ММФ, жовтень 2012).
Вже зараз ми бачимо підтвердження цьому тренду. Скажімо, в жовтні 2012 р. бразильський виробник сандалів Amazonas Sandals заявив про відкриття представництва в місті Гуанчжоу (Китай) на початку 2013 р. Це взуття виготовляється з гумового дерева, яке росте в Бразилії, і на 80% складається з матеріалів, які придатні для повторного використання.
3. Мобільні моменти. У 2013 р. споживачі будуть звертатись до свого мобільного пристрою для максимізації користі або задоволення від кожного моменту свого життя. Дослідження серед дорослих користувачів смартфонів в США показало, що для 63% респондентів-жінок та 73% респондентів-чоловіків не минає й години без користування телефоном (Джерело: Harris Interactive, червень 2012). Користувачі мобільних телефонів у віці 18-24 років в середньому обмінюються 109,5 повідомленнями щодня, більш ніж 3200 щомісяця (Джерело: Pew Research Centre, вересень 2012).
Протягом наступних 12 місяців спостерігатиметься поява великої кількості нових продуктів та послуг для любителів мобільності. Наприклад, подібних Snapchat — додатку, який дозволяє користувачу ділитись «тимчасовими» зображеннями. Одержувач може переглянути надіслане йому фото лише протягом кількох секунд перед його «самознищенням». В жовтні 2012 р. розробники сервісу оголосили, що через програму проходить 20 млн. фотографій щодня.
4. Нове життя. Екологічні тенденції все більше визначають поведінку споживачів. В 2013 році буде спостерігатися новий еко-феномен: підвищена популярність продуктів і послуг, які реально можуть мати нове життя. Замість того, щоб викидати або повторно переробляти, їх можна вирощувати.
Наприклад, коли олівець Sprout стає занадто коротким, щоб ним писати, його можна посадити в землю. Капсула з насінням знаходиться у верхній частині олівця. Вона розкривається при контакті з водою, що дозволяє насінню прорости. До речі, реалізацію цього проекту профінансували споживачі: коштами двох тисяч людей було зібрано більше $35 тис.
5. Додатки за рецептом. Програми, які допомагають слідкувати за станом свого здоров'я — вже не новина. Наразі на App Store можна знайти понад 13 тисяч таких додатків. І проблема полягає скоріше в тому, як обрати з них найкращі. В 2013 р. до справи долучаться лікарі: вони «прописуватимуть» ті чи інші програми своїм пацієнтам. В результаті споживачі будуть мати більш повну інформацію щодо власного стану здоров'я, а лікарі зможуть віддалено спостерігати за перебігом хвороби.
В липні 2012 р. в США було надано дозвіл на продаж медичного сенсора Proteus Digital Health, який контролює дотримання пацієнтом режиму прийому препаратів. Людина ковтає його разом із таблеткою (сенсор зроблений з матеріалів, які перетравлюються і не шкодять організму). Датчик активізується під дією шлункового соку, й фізіологічні дані пацієнта виводяться на екран смартфона через спеціальний додаток. У разі невчасного прийняття ліків додаток повідомить про це користувача.
6. Національна гордість. У наступному році країни, що розвиваються, будуть активно експортувати свій культурний спадок. Національні символи та традиції, які колись недооцінювались, сьогодні стають цікавими атрибутами брендів — причому як для місцевих споживачів, так і для глобального ринку.
Наприклад, бразильський косметичний бренд Sol de Janeiro використовує традиційні місцеві інгредієнти на кшталт зелених какао-бобів і екстракту ягоди асаї. Він успішно захоплює позиції на американському та європейському ринку, конкуруючи навіть з відомими брендами.
7. Видобуток даних. Донедавна інформація про споживачів була необхідна тільки бізнесу. Але вже сьогодні самі клієнти хочуть володіти цими даними, і вони звертатимуться по них до компаній. А також потребуватимуть порад — як максимізувати користь від використання продуктів і зекономити свої гроші.
В серпні 2012 року американська мережа супермаркетів Kroger представила персоналізовані схеми знижок. Для кожного клієнта генерувалися власні купони на основі даних про його покупки, зроблені з карткою лояльності. Представники Kroger розповіли, що 70% клієнтів, які отримали персоналізовані купони, використали хоча б один з них.
8. Зроблено вдома. Виробництво починає повертатися на зрілі ринки, і це добра новина для компаній, стурбованих зростанням витрат на оплату праці в Китаї. Двигунами цього тренду для споживачів є бажання отримати потрібний продукт якнайшвидше, турбота про екологію і прагнення до цікавого досвіду. Чотири з п'яти (76%) американських покупців, помічаючи напис на етикетці «Зроблено в США», схиляються до придбання такого товару (Джерело: Perception Research, липень 2012).
Задовольнити попит клієнтів компаніям допоможуть нові технології виробництва (такі, скажімо, як 3D-друк). В жовтні 2012 р. платформа Shapeways, яка забезпечує послугою 3D-друку спільноту дизайнерів, відкрила «фабрику майбутнього» в місті Лонг-Айленд. У приміщенні площею 2300 квадратних метрів буде розміщено від 30 дo 50 3D-принтерів. Ця фабрика зможе друкувати від трьох до п'яти мільйонів об'єктів щороку.
9. Повна прозорість. Відкритість все ще є мега-трендом для компаній з усього світу. Брендам потрібно рухатись від декларацій про «не маю, що приховувати» до проактивного демонстрування та підтвердження, що їм дійсно немає, чого ховати. У 2013 році треба переходити від гучних розмов про «цінності» та «культуру» до реальних доказів і реальних результатів. Звичайно, не всі споживачі будуть вимагати повної прозорості. Проте вона стає «гігієнічним фактором» для кожного бренду. І навіть невимогливі клієнті очікуватимуть, що компанії дадуть підтвердження своїх заяв тим, кого це хвилює.
Трохи статистики: 69% американських споживачів стверджують, що більш схильні купувати продукцію брендів, які публічно оголошують результати своїх програм корпоративної соціальної відповідальності. І лише 31% опитаних купуватимуть продукцію брендів, які говорять тільки про місію та мету своїх проектів з соціальної корпоративної відповідальності (Джерело: Cone Communications, жовтень 2012). Лише 44% американців довіряють екологічним заявам компаній (Джерело: Cone Inc., березень 2012).
У вересні 2012 р. Японська компанія Kimitachi відкрила новий ресторан в місті Курітіба (Бразилія). Клієнти, які замовляють їжу «з собою», можуть слідкувати за її приготуванням за допомогою встановленої на кухні ресторану відеосистеми.
10. Бренди вимагають. Наступного року ми всі можемо стати свідками кардинальної зміни стосунків між компаніями та споживачами. Бізнес, який став на шлях сталого розвитку та соціально відповідального майбутнього, буде вимагати від своїх клієнтів певного вкладу. І це допоможе йому завоювати повагу з боку навіть найбільш вимогливих споживачів. Однак це буде можливо лише у випадку, якщо клієнти повірять у вашу візію.
Компанія Tata Docomo започаткувала «The Bloodline Club» — соціальну мережу донорів крові для людей зі всіх куточків світу. Після реєстрації користувачі вказують свою групу крові. У разі надзвичайної ситуації члени соціальної мережі зв'язуються з Tata Docomo через Facebook. І компанія надсилає листа до користувачів-потенційних донорів з тією ж групою крові.
Звісно, інформація про тренди не буде корисною, якщо її не застосовувати. Щоб використати наведені тренди на користь своєму бізнесу, треба постійно запитувати себе, як вони можуть:
- вплинути на візію вашої компанії?
- надихнути вас на створення нової бізнес-концепції, нового бренду?
- допомогти вам створити новий продукт, послугу чи змінити клієнтський досвід для конкретного сегменту споживачів?
- дати підказку для рекламних кампаній та маркетингових подій і допомогти вам говорити мовою тих споживачів, які вже «живуть» трендом?
За матеріалами trendwatching.com.
|