12 уроків від найбільш інноваційних компаній 2014-го року
У певному сенсі інновація — це нова релігія, що стрімко поширюється бізнес-світом. Нереалізовані очікування, завищена вартість компаній, мільярди втрачених інвестицій — такою є ціна неухильної віри в те, що створення якогось неймовірного продукту може змінити хід подій на ринку. Проте, скільки б фахівці не говорили про інноваційні «бульбашки», нам все одно потрібні прориви, творцями яких завжди були і є мрійники з широко відкритими очима.
Впродовж шести місяців фахівці видання Fast Company вивчали діяльність кількох тисяч підприємств. У підсумку було створено перелік «50 найбільш інноваційних компаній 2014» (World's Most Innovative Companies 2014). Як зазначають автори дослідження, попри те, що ризик провалу завжди поруч, зараз прагнення інновації потужне, як ніколи. Дослідники вивели 12 тенденцій, котрі, як вони вважають, визначатимуть інноваційний розвиток компаній.
1. Досконалість як правило
У тому, що Google опинилася на першій позиції переліку, немає нічого дивного. Але справа зовсім не в багатоманітності її інноваційної діяльності (хоча автори і наводять 29 досягнень Google у цій сфері). Якщо подивитися на окремі проекти, скажімо, Google Fiber, Google Glass або проект інвестицій у розробку новітніх медичних технологій, то неважко переконатися, що компанія, реалізуючи будь-які ініціативи, незмінно демонструє досконалість. І це найважливіше. Зараз усі провідні фірми майже з лазерною точністю фокусуються лише на кількох цілях. Занадто широкі амбіції можуть відволікти організації від повсякденної роботи над вдосконаленням різних аспектів інновації, без чого ідею навряд чи вдасться перетворити у реальність.
2. Інновація — нечаста гостя
Компаній, які фігурують у переліку з року в рік, одиниці. Втім, це не означає, що фірми раптово втрачають свій винахідницький потенціал. Просто інноваційна діяльність має свої припливи і відпливи. Наприклад, компанія Philips (№ 50) працювала над світлодіодною лампою 50 років, але основний інноваційний «вилив» відбувся протягом 11 місяців, на які було призначено завершення проекту.
3. Гроші — це також важливо
Чудові ідеї породжують захоплення, чудовий бізнес — фінансову самодостатність. Dropbox (№ 4) та Airbnb (№ 6) — улюбленці венчурних інвесторів, але вони також заробляють гроші, пропонуючи клієнтам послуги, що несуть у собі реальну цінність. На відміну від Facebook, Twitter та інших компаній, котрі стартували до 2008-го, модель цих двох фірм базується не на рекламі, а на транзакціях.
4. «Зеленість» як необхідність
Ще недавно ідея «зеленого» бізнесу сприймалася або як прийом, до котрого вдавалися фірми, щоб показати свою «відповідальність» перед суспільством, або як гарна ідея на далеке майбутнє. Зараз все інакше. Сьогодні енергоефективність, використання енергоносіїв з альтернативних джерел та ресайклінг — це ключові переваги будь-якого успішного підприємства. Бразильська компанія Braskem (№ 41), нафтохімічний гігант із 19-мілліардним обігом, використовує тростинний цукор замість нафти для виготовлення пластику. Levi Strauss (№ 30) виробляє більше ніж 10% своїх товарів з продуктів вторинної переробки (а з часом планує довести цей показник до 100%). FedEx та Coca-Cola з допомогою фірми XL Hybrids (№ 35) переходять на використання гібридних транспортних засобів.
5. Технологічна глобалізація
iHub (№ 38), технологічний центр, створений кенійськими фахівцям, демонструє амбіції, гідні Кремнієвої долини. Організація, що нараховує 10 тис. членів, вже дала старт 152 фірмам, а зараз реалізує аналогічні проекти у Танзанії та Уганді. Індійська фірма Universal Identification Authority (№ 22) поставила за мету вичавити шахрайство з підприємницької діяльності. Сутність того, що відбувається, добре передає рекламна кампанія Johnnie Walker (№ 31) у Південно-Африканській Республіці, в якій говориться — «Наше майбутнє формується не з грандіозних успіхів минулого, а з дій, що ми вчиняємо сьогодні».
6. Недооцінена пристрасть
Хоча ідея краудсорсингу не вражає новизною, все ж таки потуга колективної творчості не варто недооцінювати. SXSW (№ 12) розпочинала як організатор невеликих заходів регіонального масштабу. Сьогодні ж це глобальна компанія, конференції та фестивалі якої приваблюють близько 60 тис. людей з цілого світу. Камери GoPro (№ 39), котрі раніше використовувалися спортсменами-екстремалами, зараз здобувають популярність серед все ширших кіл споживачів. GitHub (№ 26) стала однією із найбільших платформ світу зі спільної розробки програмного забезпечення.
7. Конфлікт не потрібен
Якщо ви хочете щось кардинально змінити, а перед вами монолітна «скеля» з традиційних інститутів, то, напевно, найкращим виходом буде спробувати її обійти. Саме такий шлях обрав Чарльз Бест (Charles Best), засновник DonorsChoose.org (№ 9). Ця фірма надає допомогу безпосередньо вчителям в обхід різних офіційних спілок, адміністраторів та політиків. Bloomberg Philanthropies (№ 2) використовує дані для того, щоб поставити запитання, котрі інші організації воліють замовчувати. У свою чергу SHoP Architects (№ 33), застосовуючи найновітніші та відносно недорогі інженерні технології, змінює вигляд Нью-Йорку.
8. Щасливі клієнти зроблять вас щасливими
Компанія Uber зробила замовлення таксі простим та приємним. Але у вирі зростання вона забула про деякі засади, котрим завдячувала своїм стрімким зльотом. Зараз тактика ціноутворення фірми мало подобається і водіям, і клієнтам (саме тому фірма не потрапила до цьогорічного переліку). Натомість Yelp (№ 10), на відміну від Uber, продовжує винагороджувати вдячних користувачів новими функціями. Інші компанії утримують позиції найкращих інноваторів, вирішуючи найрізноманітніші проблеми, що докучають клієнтам. Так, Square (№ 28) запропонувала найпростіший на сьогоднішній день спосіб здійснення мобільних платежів, Warby Parker's (№ 17) — стильні окуляри, а OTG Management (№ 46) навіть спромоглася перетворити процес харчування в аеропорті на задоволення.
9. «Софт» перемагає «залізо»
У галасі, що піднімається навколо останньої версії iPhone або найновішої моделі якогось автомобіля, ми подеколи забуваємо про те, що рушієм прогресу є програмне забезпечення. Наші авто є «комп’ютерами» на колесах. А завдяки світлодіодним технологіям навіть звичайнісінька ламка освітлення все більшою мірою сприймається не як фізичний продукт, а як програмний додаток.
10. «Made in Сhina» — це комплімент
Колись ремісники Китаю вважалися одними із найкращих у світі. Тепер з появою нової генерації брендів модного одягу та товарів розкоші, зорієнтованих на швидко зростаючі шари середнього класу та заможних людей, відроджується традиційне поняття китайської якості. А уявлення про те, що китайським компаніям бракує інноваційності, вже сприймається як анахронізм. Так, Xiaomi (№ 3) трансформує бізнес смартфонів, а Пекінський інститут геноміки (№ 37) здійснює наймасштабніші проекти із секвенування ДНК.
11. Apple — головний переможець на ринку програмних додатків
Із вибуховим зростанням геймінгу на мобільних у додатках та в соціальних медіа ми переходили від Doodle Jump до FarmVille, від Angry Birds до Candy Crush. Проте наразі не з’явилося жодної компанії, яка могла б зрівнятися з Electronic Arts, Activision чи Ubisoft за прибутковістю та стабільністю функціонування. Водночас 2013-го обсяги продажу App Store (№ 14) склали понад $10 млрд.
12. Мрія потрібна, як ніколи
Свого часу науковці Philips підрахували, що світлодіодні лампи дозволять скоротити споживання електроенергії на 10%, що дасть змогу зекономити десь $250 млрд. Саме тому вони присвятили розробці цій технології кілька десятків років. Фармацевтична компанія Medivation (№ 16), повірив у те, що зможе по-новому підійти до лікування раку, вивела проривний препарат на ринок на три роки раніше, ніж планувала. За оцінками GE (№ 27), нове покоління авіадвигунів, у яких будуть використовуватися, зокрема, керамічні матричні композити, дозволить авіаційній індустрії зекономити $30 млрд. протягом 15-ти років. Зараз Tesla (№ 20) прагне створити національну мережу швидкої зарядки електромобілів. Чи залишиться це недосяжною мрією? Це покаже час… Але все одно, без мрій ми ніколи не знайшли би шлях до того, що є можливим.
За матеріалами "Twelve Innovation Lessons for 2014", Fast Company.
|