Найважливіші інгредієнти лідерства
Відповідно до висновків останнього дослідження компанії McKinsey, ключ до підготовки ефективних лідерів у розвитку якостей чотирьох типів.
Сьогодні переконувати менеджерів у тому, що лідерство — це рушій результативності організації, все одно, що пояснювати необхідність кисню для дихання. Тож не дивно, що більше ніж 90% керівників планують збільшити інвестиції у програми розвитку лідерів. Але при цьому у більшості немає чіткого розуміння того, що саме складає сутність ефективного лідерства. Можливо тому лише 43% керівників переконані, що їхні розвиткові ініціативи принесуть реальні плоди.
Останнє дослідження, проведене фахівцями McKinsey* наштовхує на думку, що управлінська результативність залежить від доволі вузького набору лідерських вмінь.
Спочатку дослідники, використовуючи власний досвід та інформацію з фахової літератури, сформували перелік з 20-ти якостей, притаманних лідерові. Потім вони провели опитування 189 індивідів, які представляли 81 організацію з різних країн світу, з метою зрозуміти, як часто в них використовуються певні типи лідерською поведінки. Далі відповідно до системи McKinsey, що вимірює рівень організаційного здоров’я, компанії було розподілено на дві групи: структури, що демонструють високу лідерську ефективність (верхній квартиль) і ті, які мають слабкий потенціал у даній сфері (нижній квартиль).
Як з’ясували автори, менеджери організацій першої групи, як правило, демонстрували чотири типи лідерської поведінки із 20-ти можливих (див. табл.); саме це пояснювало 89% відмінностей між сильними і слабкими в плані ефективності лідерства організаціями.
Отже, згідно цього дослідження, найважливішими для успіху компанії є наявність у її менеджерів якостей таких категорій, як:
- ефективне розв’язання проблем. У рамках цього процесу відбувається збір та аналіз інформації, а також проводиться її оцінювання на предмет значущості стосовно певної ситуації. Саме на цьому ґрунтуються рішення, що приймаються у подальшому (як стратегічні, наприклад, щодо угод M&A, так і ті, що стосуються цілком буденних речей, скажімо, як підійти до вирішення конфлікту в команді);
- зорієнтованість на результат. Лідерство — це не лише створення візії та доведення її змісту до підлеглих, але й також забезпечення її реалізації. Лідери, яким притаманна зорієнтованість на результат, цінують ефективність та продуктивність; на першому плані для них вчинення дій, що реально важливі для досягнення бажаного результату;
- прагнення почути різні точки зору. Ця властивість проявляється, зокрема, у бажанні менеджерів відстежувати тренди, що можуть вплинути на організацію, та в їхній здатності розпізнавати зміни у зовнішньому середовищі. Крім цього, такі керівники заохочують підлеглих надавати ідеї, які можуть покращити результативність структури. Вони здатні розрізняти основні й другорядні проблеми, а також приділяти відповідну увагу питанням, котрі непокоять різні причетні до справи сторони;
- надання підтримки іншим. Лідери, яким притаманна ця якість, спроможні зрозуміти, що відчувають інші люди. Виявляючи щирий інтерес до тих, хто їх оточує, вони формують довіру до себе та допомагають колегам і підлеглим долати проблеми. Також такі керівники в змозі розсіювати необґрунтовані страхи, які можуть турбувати людей, а також впливати на міжособистісні стосунки в колективі з метою не дати внутрішнім конфліктам розростися та стати «чорною дірою», що поглинатиме енергію людей.
Як наголошують дослідники, роблячи таки висновки, вони не намагаються ані поставити крапку в тривалих суперечках про те, що для лідерів найважливіше; ані сказати, що конкретні обставини, в яких діє керівник, є чимось другорядним. «Досвід показує, що різні ситуації вимагають використання різних управлінських стилів, — пишуть автори. — Але наше дослідження вказує на наявність стрижневої моделі лідерської поведінки, яка є найбільш актуальною для більшості компаній, особливо для менеджерів, котрі працюють "на передовій"», при цьому додаючи, «що в процесі розробки програм підготовки нового покоління керівників варто в першу чергу звернути увагу саме на ці чотири типи лідерських якостей».
Основні типи лідерської поведінки
1. Надання підтримки іншим
|
11. Ефективна організація групи, забезпечення її фокусування на завданні
|
2. Підтримування бажаних змін
|
12. Прийняття ефективних рішень
|
3. Чітке роз’яснення цілі, винагороди за їх досягнення та наслідків невиконання
|
13. Мотивування людей, розкриття їхніх найкращих якостей
|
4.
Щирість та переконливість спілкування
|
14. Аналітичність при оцінюванні думок та ідей
|
5. Розвиток інших
|
15. Зорієнтованість на результат
|
6. Формулювання спільної цілі / роз’яснення її змісту
|
16. Здатність відновлення після провалів
|
7. Активне сприяння налагодженню співпраці в групі
|
17. Виявлення стриманості та впевненості у ситуаціях невизначеності
|
8. Розуміння — хто є хто серед послідовників
|
18. Демонстрування організаційних цінностей на власному прикладі
|
9.
Формування взаємоповаги
|
19. Прагнення почути різні точки зору
|
10. Відзначення
досягнень
|
20. Ефективне розв’язання проблем
|
За матеріалами "Decoding leadership: What really matters", The McKinsey Quarterly.
* Автори дослідження: Клаудіо Фезер (Claudio Feser), директор у Цюріхському офісі McKinsey; Фернанда Майол (Fernanda Mayol), молодший партнер в офісі компанії у Ріо-де-Жанейро; Рамеш Срінівасан (Ramesh Srinivasan), директор в Нью-йоркському офісі.
|