Організаційний дизайн і рівень продуктивності
Якщо компанія послідовно використовує гнучкі підходи, то ймовірність досягнення нею вищої, ніж в основних конкурентів, продуктивності збільшується в п’ять разів; крім цього, таку фірму відрізняють швидші темпи зростання та більші прибутки, — зазначається в новому звіті Boston Consulting Group (BCG) «Boosting Performance Through Organization Design» («Підвищення продуктивності через організаційний дизайн»).
Гнучкий (agile) підхід — концепція, запозичена зі сфери розробки ПЗ, описує робоче середовище, в якому швидкість, автономія та командна робота є засобом прискорення процесу виведення продуктів на ринок. Згідно результатів опитування, представлених у цьому звіті, це один із шести чинників організаційного дизайну, які відмежовують провідних гравців від конкурентів.
«По-справжньому гнучкі компанії вбудовують agile-підхід у все, що вони роблять», — зауважив Фабріс Роге (Fabrice Roghé), старший партнер офісу BCG в Дюссельдорфі та співкерівник напряму «People & Organization». «Вони послідовно культивують моделі лідерства, в рамках яких менеджери стають коучами та дають командам можливість самим визначати, як досягати поставлених цілей», — додав він.
Серед інших основних чинників:
- корпоративний центр, зорієнтований на генерування цінності;
- чітке визначення відповідальності за прибутки і збитки;
- «пласка» структура управління з сильним фокусом на «передовій»;
- продуктивне задіювання ресурсів, призначених для спільного використання;
- надання суттєвої підтримки персоналу та покладання наголосу на співпрацю.
Згідно звіту BCG, незалежно від того, як сегментується операційна діяльність компаній (за продуктом, регіоном, рентабельністю чи іншими критеріями), інкорпорувавши всі шість чинників у свій організаційний дизайн, компанії збільшують ймовірність досягнення найвищих рівнів продуктивності на більш ніж 50%.
У свою чергу, фірми, які включили до свого організаційного дизайну тільки один із зазначених вище факторів, мають лише 20-відсотковий шанс увійти в когорту найрезультативніших гравців. При цьому ймовірність того, що вони не досягнуть заданої планки продуктивності складає 44%.
Хоча часто корпоративні центри сприймаються як тягар, але якщо штаб-квартира ефективно виконує свої функції, компанія з більшою ймовірністю досягає високих темпів зростання та за рівнем доходів перевершує інших гравців галузі; а за рівнем віддачі від цінності1 наближається до фірм, які послідовно використовують agile-підхід у різних аспектах своєї діяльності. Корпоративні центри найбільш продуктивних компаній, крім виконання таких традиційних завдань, як управління фінансовими ресурсами та стратегічне планування, також займаються впровадженням підходів, що зарекомендували себе як найефективніші, й відстежують, як вони застосовуються на практиці; знаходять можливості для налагодження сумісної праці різних бізнес-підрозділів та забезпечують гармонізацію атестаційних систем з цілями бізнесу.
«Такі стрижневі чинники, як гнучкість, корпоративний центр, що примножує цінність, та продуктивне використання спільних ресурсів і сервісів, можуть допомогти компаніям спростити процес прийняття рішень та зміцнити співпрацю між окремим підрозділами», — сказав Ендрю Тома (Andrew Toma), старший партнер лондонського офісу BCG та експерт з питань організаційного дизайну.
Також найрезультативніші гравці прищеплюють культуру, зорієнтовану на людей; створюють для працівників сприятливі умови, чітко визначаючи сферу відповідальності як для індивідуальної діяльності, так і для завдань, що виконуються в умовах командної роботи; використовують прості процесі прийняття рішень; винагороджують співпрацю та скликають наради лише тоді, коли вони насправді потрібні.
Ці висновки ґрунтуються на даних онлайн-опитування, яке BCG провела в четвертому кварталі 2016-го року. В ньому взяли участь близько 1 100 топ-менеджерів та інших співробітників середніх та більш масштабних фірм (з чисельність персоналу не менш ніж тисяча людей) із десяти галузей та понад 40 країн. Запитання стосувались, серед іншого, масштабу компанії, її організаційного дизайну та рівня продуктивності. До групи найрезультативніших було віднесено фірми, які демонстрували швидші, ніж конкуренти темпи зростання, та мали кращі показники рентабельності. Результати зважувались із тим, щоб порівняти однакову кількість успішних і неуспішних компаній, а дані відповідно нормалізувались. Здійснюючи опитування, BCG співпрацювала з Німецьким товариством з питань організації, Австрійською асоціацією з питань організації та менеджменту, Швейцарським товариством з питань організації та менеджменту, а також Японською асоціацією менеджменту.
За матеріалами "Top Performers Build Six Elements into Organization Design", BCG.
Ілюстрація: Depositphotos.com
1 Return on Value (ROV) — поняття, запропоноване як альтернатива ROI; також враховує нематеріальні результати, яких досягає фірма. Серед іншого — це зміцнення лояльності клієнтів, зростання рівня вдоволеності персоналу, вдосконалення процесів прийняття рішень тощо.
|