Консалтинг відроджується
Коли економічна ситуація у світі сприятлива — це надзвичайно хороший час для консультантів. Під час же економічної кризи ситуація докорінно змінюється. За 2009-ий рік сфера консалтингу скоротилася на 9,1%. За даними Kennedy Information, це був найгірший рік для консультантів з початку вісімдесятих.
Сьогодні консультанти знову починають "оживати". У 2009-му році якщо хтось і наймав їх, то у більшості випадків (87%) це робилося заради скорочення персоналу або витрат, а не заради прискорення зростання. В цьому році лише 47% проектів орієнтуватимуться на скорочення витрат. Метою інших буде досягнути зростання: починаючи від злиттів і закінчуючи впровадженням сучасних комп'ютерних систем.
Консалтинг — це дуже різноманітна сфера. До найпотужніших елітних компаній можна віднести McKinsey, Boston Consulting Group та Bain. Трішки меншими за розмірами, але не за популярністю вважаються AT Kearney, Booz & Company та Oliver Wyman. Наступна категорія — це так звана велика четвірка: PwC, Deloitte, KPMG та Ernst & Young. Третя група — технологічні компанії, які володіють великими консалтинговими бізнесами, такі як IBM та Hewlett-Packard. Ці компанії фокусуються в першу чергу на встановленні та інтеграції власного програмного забезпечення та комп'ютерних систем у компаніях. Нарешті, деяких консультантів важко якось відділити від "чистого" аутсорсингу.
Стратегічний консалтинг — найбільш популярний різновид консультування — є водночас найбільш суперечливим. Вплив такого консалтингу на результативність організації часом буває досить складно оцінити. Зростання цієї сфери буде найбільш скромним. До 2014-го року щорічний приріст складатиме всього 1,1%. Сьогодні частка стратегічного консалтингу складає всього 12%.
Втім, більш "приземлені" різновиди консалтингу будуть розвиватися куди швидше. Прогнози Kennedy свідчать, що консалтинг у сфері операційного управління зростатиме зі швидкістю 5,1% щорічно, а ІТ-консалтинг — на 3,9% щорічно. Консультування у сфері персоналу — на 4% щорічно.
За два останні десятиліття у більшості консалтингових компаній з'явилося багато консультантів-початківців. Досвідчені експерти завжди були на вагу золота і в будь-якій компанії їх дуже мало. Втім, клієнти не поспішають платити за час початківців. Їм потрібні якраз найдосвідченіші консультанти.
Загальна тенденція виглядає так, що консалтинг перестає бути "легким способом заробітку" і все більше перетворюється на професійну сферу, яка вимагає особливої підготовки і доступна не для кожного. Сьогодні клієнти не поспішають працювати з консалтинговою компанією, якщо та не дає їм можливість самостійно обрати команду. Великим консалтинговим організаціям вдається співіснувати з маленькими спеціалізованими консалтинговими компаніями. Але середні за розмірами компанії відчувають значний тиск. Від них вимагають цін та лояльності, які можуть запропонувати тільки великі гравці.
Узагальнюючи вищесказане можна констатувати, що клієнти готові інвестувати в консалтингові послуги, але вони більше ніколи не платитимуть за повітря. Клієнти хочуть бачити чіткі переваги для свого бізнесу і розуміти цінність, яку вони отримують. Ті ж консалтингові компанії, які досі сподіваються брати з клієнтів високу погодинну оплату за презентацію в PowerPoint дуже швидко зникнуть.
За матеріалами "Consulting bounces back", The Economist.
Скорочений переклад: Ярослав Федорак, MCUa.
|