«Геніальні помилки» та пошук нових можливостей в провалах
Пол Шумейкер (Paul Schoemaker), директор з досліджень у Wharton's Mack Center for Technological Innovation, а також засновник та керівник консалтингової компанії Decision Strategies International, розповідає про принципи, які він виклав у своїй книзі "Геніальні помилки: В гонитві за успіхом через провали" (Brilliant Mistakes: Finding Success on the Far Side of Failure).
Пол Шумейкер
(Paul Schoemaker)
|
З.: Словосполучення "геніальні помилки" звучить як оксюморон. Як помилки можуть бути геніальними?
В.: Якщо ви отримуєте від помилки більшу користь, ніж шкоду, яку вона вам приносить — тоді є ймовірність, що вона наштовхне вас на геніальні рішення. Ви починаєте сприймати світ або себе інакше. Наприклад, якщо вас звільняють з роботи — це може спонукати вас більше навчатися і таким чином допомогти розкрити нові геніальні сторони вашої особистості. Але я усвідомлюю, що у назві книжки є певна суперечність.
З.: Чи можете Ви навести приклади геніальних помилок?
В.: Існує чимало науковців, яким доводилося робити корисні помилки. Найбільш відомий із них — Олександр Флемінг, який винайшов пеніцилін, коли протягом певного часу не прибирав у своїй лабораторії.
З.: А що спонукало зацікавитися предметом геніальних помилок Вас особисто?
В.: Насамперед, як і кожна людина, у своєму житті я також робив багато помилок. Але найбільше мене заінтригувала відповідь людей успішних в бізнесі на запитання про те, що стало для них найціннішою наукою. Більшість відповідає: "Мої власні помилки". Наступне логічне запитання: "Тоді чому б не робити ще більше помилок?" Схоже, що ніхто не може дати переконливу відповідь на це запитання.
З.: У своїй книзі Ви й справді пропонуєте менеджерам та організаціям робити більше помилок. Що Ви маєте на увазі?
В.: Звісно, до цієї пропозиції потрібно підходити з застереженням. Немає сенсу робити помилки, щодо яких достеменно відомо, що вони уб'ють ваш бізнес. Але більшість людей аж занадто обережно ставляться до будь-якого ризику. Вони віддають перевагу гарантованому безпечному існуванню. Як наслідок, вони перестають розвиватися і відкривати для себе нові горизонти.
Більшість організацій винагороджують своїх підлеглих за результати, але мало хто з них оцінює їхні старання чи наміри. А отже люди не мотивовані на ризик чи експериментування. І це погано.
З.: Але ж Ви стверджуєте, що компанії повинні не лише більш толерантно ставитися до помилок, але й свідомо їх робити!
В.: Це найвищий рівень роботи з помилками. Починається все з аналізу помилок, які ви вже зробили... У більшості випадків ви уникаєте подібного досвіду, а якщо помилка трапилася — намагаєтеся якомога швидше забути про неї. Але коли ви усвідомите, що саме помилки можуть стати справжнім скарбом — джерелом безцінної інформації — ви почнете ставитися до них інакше. Почнете розмірковувати над тим, як отримати максимальну користь від помилок.
З.: Яким же чином перетворити помилку на успіх?
В.: Деякі люди вважають, що коли вони прийняли певне рішення — назад шляху немає. Але більшість менеджерів усвідомлюють, що перше рішення — це всього лише рішення. І існує безліч можливостей адаптуватися, найняти нових людей чи запустити унікальний продукт, щоб змінити наслідки цього рішення.
З.: А чи доводилося робити "геніальну помилку" Вам особисто?
В.: Всі ми робимо їх і, як я вже згадував вище, зазвичай про них важко згадувати. Я був академіком протягом тривалого часу. Але в якийсь момент вирішив взяти доволі тривалу відпустку. Це трапилося відразу після отримання мною чергового наукового ступеня. Більшість моїх колег заперечували: "Це погане рішення. Саме зараз перед тобою відкривається найбільше можливостей у твоєму академічному житті. Тобі варто взяти відпустку пізніше". Але я все одно пішов проти традиційної логіки.
Безперечно, були певні втрати. Протягом двох років у мене було менше публікацій. Але були й переваги: я повністю переосмислив свою кар'єру та започаткував компанію. Особисто для мене переваги виявилися більш значними, ніж втрати.
З.: Які, на Вашу думку, найбільш важливі уроки повинні засвоїти читачі Вашої книги "Геніальні помилки"?
В.: Урок номер один — зміна розуміння того, що таке помилка та того, яку користь вона може принести. По-друге — розуміння того, що численні компанії ставали успішними саме завдяки помилкам. І, насамкінець, усвідомлення того, які помилки варто робити. Адже існує безліч помилок, які навряд чи зможуть навчити вас чомусь.
За матеріалами "Paul J.H. Schoemaker's 'Brilliant Mistakes': Finding Opportunity in Failures", Knowledge@Wharton
Скорочений переклад: Ярослав Федорак, MCUa.
|