Програма цифрової трансформації: 15 найпоширеніших помилок
Згідно даних досліджень, у 78% випадках програми цифрової трансформації завершуються невдачею. При цьому в більшості компаній діджиталізація розпочинається успішно, але через кілька місяців починає «давати збої», — зазначається в публікації Hakuna Matata — консалтингової компанії, яка займається питаннями цифрової трансформації.
Ось 15 помилок, які, на думку аналітиків Hakuna Matata, найчастіше стають причиною невдалої реалізації цифрових ініціатив.
1. Фокусування на короткостроковій перспективі
Цифрова трансформація — це не проект, який можна реалізувати за три-шість місяців. Повноцінна діджиталізація може тривати роками. Тому, плануючи ініціативу, відразу фокусуйтеся на довгострокових цілях.
Розробляйте довгострокові сценарії та продумайте, які перепони доведеться долати в майбутньому, та які кроки дозволять наблизити бажаний результат.
2. Недооцінювання ролі клієнтів
Часто в процесі цифрової трансформації, компанії концентруються в основному на технології, «забуваючи» про клієнтів. Але клієнти мусять знати про зміни, які ви впроваджуватимете до свого бізнесу. Якщо вони не зможуть адаптуватися до різких зрушень, то, швидше за все, підуть від вас.
Найкраще — це заздалегідь розповісти клієнтам про сутність ваших цифрових ініціатив та уважно вислухати їхню думку. Пояснюючи, чому потрібні такі зміни, ви можете стимулювати клієнтів гармонізувати свої бізнес-цілі з вашими.
3. Недооцінювання ролі співробітників
Цифровий «підрив» впливає не лише на клієнтів, але й на співробітників. Чимало компаній, успішно розпочавши перетворення, потім стикаються із спротивом персоналу. А як показали дослідження, в деяких компаніях опір змінам також чинять топ-менеджери, котрі не бажають відходити від звичних моделей управління. Тому, аби не ризикувати успіхом проекту, впевніться у позитивності його сприйняття на всіх рівнях організації.
Намагайтеся зрозуміти, що хвилює або непокоїть працівників ще на етапі розробки ініціативи. В процесі впровадження налагодьте систему зворотного зв’язку — вислуховуйте, з якими складнощами стикаються люди, адаптуючись до нових технологій та інструментів. Надавайте потрібну допомогу.
4. Недооцінювання проблем, пов’язаних із особливостями оргкультури
Для більшості організацій формування цифрової культури є викликом №1. Найчастіше саме спроби змінити культуру, яка існує в компанії багато років, наражаються на найбільший спротив. Тому, не визначивши суті змін культурного характеру на етапі розробки проекту, ви, найімовірніше, не отримаєте потрібної віддачі.
Формування нової культури — надзвичайно складний процес, під час якого може суттєво знизитися рівень продуктивності бізнесу, а в деяких випадках — навіть ослабитися позиції бренду. Залучіть ваших IT-фахівців — вони допоможуть вам ідентифікувати потрібні зміни та краще зрозуміти виклики, які виникатимуть у ході трансформації культури.
5. Брак пріоритизації цілей
Чимало компаній розпочинають трансформацію, не розподіливши її цілі за пріоритетами, сподіваючись, що в ході реалізації програми це якось з’ясується само собою. Але дослідження показують, що все відбувається як раз навпаки. Є ризик, що запанує безлад, який може спричинити катастрофу для бізнесу.
Розпочніть із визначення пріоритетів. Створіть чітко структуровану «дорожню карту» для цілої програми, що допоможе уникнути більшості потенційних загроз.
6. Поспішність прийняття рішень щодо фінансування програми
Оскільки діджиталізація — це тривалий процес, не розраховуйте на одноразову інвестицію. Створіть резервний фонд, кошти з якого використовуватимете в разі виникнення несподіваних обставин чи потреби впровадження коректив.
Детально обговоріть зі своїми колегами всі фактори, які можуть вплинути на хід реалізації програми та оцініть всі статті витрат.
7. Визначення нереалістичних термінів
Ще одна помилка, яку припускають більшість компаній, — це встановлення чітких термінів впровадження програми. Але поки що жодній компанії не вдалося здійснити повноцінну діджиталізацію за кілька місяців.
Виходьте з того, що цифрова трансформація — це безупинний процес, під якого ви постійно впроваджуватимете вдосконалення, бо інакше просто не зможете встояти перед натиском конкурентів. Отже, встановлюйте «дедлайни» не для програми в цілому, а для ії проміжних цілей.
8. Недооцінювання ролі IT-підрозділу у створенні програми цифрової трансформації
У деяких організаціях участь IT-підрозділу в процесі розробки програми є мінімальною. Відповідно, керівники ставлять під загрозу успіх фази імплементації і, як результат, програми в цілому.
Залучайте IT-фахівців до розробки концепції ініціативи. Вони знають архітектуру бізнесу, розуміють користувачів — ваших клієнтів та працівників і, відповідно, можуть оцінити темпи прийняття ними нових технологічних інструментів. Це допоможе оптимально спланувати різні етапи програми та її бюджет.
9. Намагання змінити все
Чимало компаній помилково вважають, що в процесі діджиталізації потрібно змінити абсолютно все — навіть те, що працює дуже добре. Впроваджуйте зміни лише там, де це потрібно. Трансформування процесу, який не створює жодних перепон для ефективного функціонування бізнесу, може призвести до збільшення ваших витрат та зниження продуктивності.
Чітко сформулюйте цілі та визначить, що саме потрібно змінити для досягнення кожної з них. Змінюйте тільки застарілі системи та процеси, які негативно позначаються на продуктивності бізнесу.
10. Намагання прискорити процес цифрової трансформації
Спроби якомога швидше здійснити цифрову трансформацію можуть призвести до катастрофи, а навіть якщо цього вдасться уникнути, ви не використаєте повною мірою переваги діджиталізації.
Періодично переглядайте плани реалізації вашої програми та не поспішайте просуватися вперед. Рухайтеся повільно, ретельно обмірковуючи кожний крок.
11. Прогалини в комунікаціях
Ще одна причина провалу цифрових трансформацій — погана якість комунікацій між керівниками і пересічними працівниками. Неспроможність пояснити переваги діджиталізації співробітникам та іншим стейкхолдерам неодмінно призводить до збоїв у процесі реалізації ініціатив.
Постійно інформуйте клієнтів, постачальників, партнерів та працівників про прогрес у запровадженні програми діджиталізації; пояснюйте, як це впливатиме на їхню повсякденну роботу.
12. Покладання виключно на спеціалістів власної організації
Інколи компаніям бракує кадрових та інших ресурсів для повноцінної реалізації програми.
Щоб ліквідувати пробіл у професійних знаннях (чи компенсувати брак інших ресурсів), організації залучають фахівців із фірм-партнерів. Тоді, наприклад, ваша команда може сфокусуватися на найнагальніших завданнях, а представники партнера — на розробці і впровадженні стратегії цифрової трансформації.
13. Недооцінювання питання відповідності регуляторним вимогам
Не гармонізувавши програму діджиталізації із регуляторними вимогами, ви можете отримати протилежний очікуваному результат.
Сформуйте окрему групу, яка буде займатися питаннями відповідності цілей програми регуляторним положенням та положенням внутрішньої політики компанії.
14. Недооцінювання організаційних факторів
Цифрові ініціативи можуть «пробуксовувати» тому, що в процесі розробки не було приділено належної уваги базовим організаційним чинникам.
Проаналізуйте якість інфраструктури, оцініть ступень організаційної гнучкості, і сформулюйте цілі та завдання програми і лише після цього переходьте до її реалізації.
15. Омана «із завершенням ініціативи завершується діджиталізація»
Досягнувши визначених результатів, деякі керівники вважають, що справу зроблено. Але діджиталізація ніколи не закінчується. Вдосконалення бізнесу на основі прогресу технології — це нескінченний процес.
Сформуйте групу внутрішніх фахівців (або залучить фахівців партнера), яка аналізуватиме потреби бізнесу, відстежуватиме дії конкурентів та впроваджуватиме новітні рішення в ситуаціях, коли це доцільно.
За матеріалами "15 Digital Transformation Mistakes to Avoid", Hakuna Matata.
Ілюстрація: Stambol
|