ІНСАЙТИ | C2C 12 липня 2022 р.

Чому кожен бізнес має враховувати тренд платформи (або C2C)

Якщо ви ще не чули про економіку «клієнт-клієнт» (C2C), ви майже напевно брали у ній участь, — пише Бернард Марр (Bernard Marr), консультант зі стратегії та технологій. Це місце, де клієнти зв’язуються один з одним для спілкування або обміну товарами/послугами, зазвичай, через посередницьку платформу, таку як Facebook, Uber або Etsy.

Економіка C2C зробила платформи дуже могутніми. Справді, погляньте на список найцінніших компаній світу у будь-який момент часу, і можна бути впевненими, що більшість із них будуть платформними компаніями: Alphabet, Amazon, Facebook, Tencent, Alibaba… Кількість організацій, які створили безпечний та простий спосіб для релевантних сторін зв’язуватися, комунікувати чи торгувати, значно зросла. У наші дні вигідно бути платформним бізнесом.

Чому кожен бізнес має враховувати тренд платформи (або C2C)

Що таке платформний бізнес?

Ідея полегшення обміну між користувачами (зазвичай — споживачами та постачальниками, хоча Марр використовує термін «користувачі» як універсальний) є основою бізнес-моделі платформи. Платформенний бізнес зазвичай не випускає продукти і не володіє запасами, як це робить традиційний бізнес. Швидше, активом є сама платформа (включаючи пропрієтарне програмне забезпечення, дані користувача тощо).

Платформенний бізнес як такий не новий. Торговий центр, по суті, є платформою старої школи, тому що він пов’язує роздрібних продавців зі споживачами та створює приємне середовище для покупок. Нову хвилю потужних платформних підприємств відрізняє те, що взаємодія та транзакції здійснюються в режимі онлайн, і що важливо, це означає, що обміни можуть здійснюватися у величезних масштабах.

Таким чином, платформа додає цінність, створюючи величезні мережі користувачів, до яких можуть підключитися інші користувачі — будь то ремісник, який бажає приєднатися до великого пулу потенційних клієнтів (Etsy); фрілансер, який шукає контрактну роботу (Fiverr); бізнес, що прагне націлити свою рекламу на певні групи клієнтів (Google); подкастер, який бажає випустити свій подкаст у маси (Apple Podcasts); або просто хтось, хто хоче спілкуватися з друзями та однодумцями (Facebook). Іншими словами, платформи створюють спільноти та ринки, до яких користувачі можуть отримати доступ по запиту.

Платформи не лише формують величезну мережу, а й створюють цінність, поєднуючи разом релевантних користувачів, наприклад, із допомогою механізмів рекомендацій. Платформи також гарантують, що транзакції та взаємодії відбуваються у безпечному, простому та захищеному середовищі; наприклад, надаючи механізм оплати, встановлюючи правила та стандарти спільноти для користувачів та відстежуючи образливий контент.

Короткий бізнес-кейс: Instacart

Компанія Instacart, заснована в 2012 році, об’єднує покупців із цілим рядом місцевих продуктових магазинів в одному місці. За допомогою програми Instacart ви вибираєте свій улюблений продуктовий магазин та товари, які хочете купити, потім працівник Instacart піде і купить ці товари для вас і доставить їх прямо до ваших дверей лише за одну годину. Покупцям у США Instacart дозволяє робити покупки онлайн у різних місцевих магазинах, а не тільки у величезних мережах супермаркетів, і замовляти відразу в декількох магазинах. А для невеликих продуктових лавок платформа дозволяє надавати варіант доставки без вкладень у власну платформу електронної комерції та інфраструктуру доставки.

Сам Instacart отримує дохід за рахунок плати за доставку, плати за обслуговування, членських внесків до Instacart Express (яка забезпечує необмежену безкоштовну доставку протягом однієї години) та націнок на товари від певних роздрібних продавців. А працівники, котрі роблять покупки, отримують погодинну оплату та часто чайові.

Платформи та шерингова економіка

Зростання платформ та зростання шерингової економіки (або економіки спільного використання), в якій люди можуть отримати доступ до товарів і послуг для короткострокової оренди, нерозривно пов’язані. У наші дні можна орендувати будь-що — від автомобіля, велосипеда або скутера до цілого будинку на короткий період часу — і існує безліч компаній-платформ, таких як Airbnb, які обіцяють полегшити цей обмін.

Візьмемо, наприклад, Zipcar. Компанія надає більш ніж одному мільйону учасників доступ до більш ніж 12 000 транспортних засобів приблизно у 500 містах по всьому світу. Учасники можуть отримати доступ до автомобіля (або фургона) за запитом, приблизно за $7 на годину (залежно від місця розташування), і отримати легкий доступ, просто приклавши свій цифровий ключ у додатку до зчитувача на автомобілі.

Не тільки на Заході використовують шерингову економіку; насправді вона особливо популярна в Китаї, де 94% людей готові користуватися спільними товарами та послугами.

Але ми не платформний бізнес...

Навіть якщо ваш бізнес є традиційним лінійним бізнесом із типовими запасами і ланцюгом постачань, варто звернути увагу на цей тренд. Безумовно, всі компанії мають враховувати, як бізнес-модель платформи може покращувати чи потенційно загрожувати вашому бізнесу. Наприклад, може виникнути можливість перейти до платформної моделі або відкрити новий бізнес, побудований на платформі з доданою вартістю.

Навіть поверхневий погляд виявить, що багато традиційних підприємств використовують бізнес-модель платформи. Приклад — згаданий вище Zipcar. Компанія належить фірмі з оренди автомобілів Avis Budget Group, що демонструє, як існуючі організації можуть успішно додати платформний бізнес до свого потоку доходів.

Ілюстрація: paymentsjournal.com



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Серійний переможець. 5 дій для створення вашого циклу успіхуСерійний переможець. 5 дій для створення вашого циклу успіху
100 правил успішних людей. Маленькі вправи для великого успіху в житті100 правил успішних людей. Маленькі вправи для великого успіху в житті
Шлях Virgin. Як слухати, вчитися, жартувати та вести за собоюШлях Virgin. Як слухати, вчитися, жартувати та вести за собою

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)