Комунікація без «мертвих зон»
Автор: Марія Мудра
Джерело: kmbs
Коли мова заходить про розвиток бізнесу, то багато питань впирається у маркетинг та комунікацію з клієнтом. Пропонуємо вашій увазі check-list, який дозволить перевірити — чи використовуєте ви всі можливості для маркетингу свого бренду.
1. Використання внутрішніх ресурсів
Перед тим, як шукати різні можливості для того, щоб ще кращегучнішеяскравіше заявити про себе, озирніться довкола і перевірте, чи всі ресурси ви вже використовуєте? Чи знає ваш клієнт про усі ваші можливості та послуги? Чи використовуєте ви можливості ваших супутніх проектів для співмаркетингу? Чи знають ваші працівники про усі можливості вашого бізнесу і чи доносять вони цю інформацію лідам та замовникам? Наскільки зручно користуватися такими пропозиціями?
Відповідь на такі прості запитання може виявити багато додаткових можливостей для комунікації з клієнтом і навіть більше — так ви зможете вловити додаткові потреби замовника і розширити своє «меню пропозицій». Зрозуміти, наскільки якісно ви використовуєте свої ресурси, можна за допомогою п’ятихвилинної аналітики: порахуйте, скільки місць довкола вас розповідають клієнтам про ваші послуги — якщо менше 5, то ви марнуєте безліч можливостей. Якщо ж ваш бізнес знаходиться здебільшого в мережі, оцініть, скільки з ваших пропозицій роблять посилання на інші, які є схожими чи доповнюють їх.
З чого почати? Скажімо, ви власник відпочинкового комплексу, який включає в себе готелькотеджі, відпочинкову зону з різними атракціями, кафересторан чи низку альтанок для барбекю. Пройдіться у кожну з цих зон і подивіться, чи може ваш відвідувач дізнатися про інші послуги: катання на роликах, риболовлю, сухий басейн для діток тощо? Чи є там наліпки, плакати, номери телефонів для замовлення? Чи даєте ви знижку на пакет атракцій? Чи можете ви запропонувати щось для корпоративного відпочинку? Теж саме стосується крамниць, хостелів, агентств, прокатів, автомийок тощо.
Після такої прогулянки ви точно знайдете, де ще можна розмістити інформацію, які пропозиції та акції можна запропонувати, як скоротити витрати часу та коштів чи покращити сервіс. Такі «прогулянки» та аналіз варто робити періодично та постійно оновлювати інформацію.
N.B. Подавайте таку інформацію у яскравому і цікавому форматі, використовуючи актуальні мережеві меми, QR-коди, яскраві наліпки, інфографіку чи креативні малюнки.
2. Співмаркетинг з партнерами
Створюючи свій продукт, ви, імовірніше за все, співпрацюєте з іншими компаніями, які забезпечують вас певними матеріалами, надають супровідні послуги, допомагають якісно втілювати у життя проекти. То чому ж не розширити співпрацю додатковими перевагами? Розкажіть вашим клієнтам про своїх партнерів, роздайте знижки на їхні послуги, порекомендуйте їх, покажітьвдалі проекти, які вони зробили для вашого бізнесу, і попросіть своїх партнерів зробити це навзаєм. Це збільшить потік клієнтів в обидва боки. Крім того, ви несподівано можете підвищити лояльність своїх клієнтів тим, що вирішите такі їхні проблеми, про які навіть не здогадувалися.
Для того щоб подивитися, чи ефективно працює такий інструмент у вас, можете запитати нових клієнтів: звідки вони дізналися про вас? І фіксувати відповіді. Матимете ще одну аналітику, що допоможе ефективніше розподілити маркетинговий бюджет.
З чого почати? Перегляньте базу контактів своїх партнерів, подумайте, що можете запропонувати їм і що попросити за це навзаєм. Домовтеся про зустріч, на якій зможете обговорити пропозиції і те, як ви аналізуватимете ефективність, а також встановити часові межі впровадження.
N.B. Забезпечте своїх партнерів усіма необхідними матеріалами: наліпками, лого, банерами тощо.
3. Співмаркетинг з дотичними галузями
У своїй роботі ви так чи так перетинаєтеся з різними компаніями, які пропонують такі послуги, що можуть бути цікавими вашому клієнту. Наприклад, ваш бізнес — школа іноземної мови, а ще у вашому місті є школа програмування чи клас йоги, або ж турагентство на сусідній вулиці. Домовтеся про інформування щодо ваших курсів у їхніх закладах і, натомість, інформуйте про їхні події. Це можна зробити, роздаючи інформацію про них, даруючи сертифікат на перше безкоштовне заняття чи знижку на вартість туру. Шляхів співпраці є безліч, важливо обрати той, що буде ефективним для вас обох. До речі, так ви можете розширити свої пропозиції — наприклад, пропонувати бліц-курс іноземної мови (100 найуживаніших фраз) для туристів.
З чого почати? Пройдіться вулицею та промоніторте мережу, знайдіть такі бізнеси, які приваблюють ту ж групу клієнтів, що й у вас, складіть партнерську пропозицію та домовтесь про зустрічі.
N.B. Не обмежуйтеся рекламою та флаєрами. Давайте ціннісні пропозиції: певний депозит, міні-курс, безкоштовні уроки, сервіс тощо.
4. Маркетинг з недотичними галузями
Що спільного у молока і пального? Мережа автозаправок «ОККО» і ТМ «Premialle» відповіли — коктейлі. Зовсім неочікуване поєднання несуміжних бізнесів зробило щасливими дітей в дорозі. Можливо, саме завдяки неочікуваному партнерству ви значно розширите свою клієнтську базу, потішите чимось ваших замовників, станете впізнаванішими чи знайдете додаткову нішу для свого продукту або ж для розвитку нового проекту.
З чого почати? Зберіть свою команду і влаштуйте сесію генерації ідей, вишукуючи цікаві неочікувані пропозиції для різних видів бізнес-партнерства. Коли назбирається вже великий список, оберіть декілька, впровадити які можна найшвидше та найефективніше, — і шукайте контакти цікавих для вас осіб.
N.B. Партнерські пропозиції мають бути вигідними і вирішувати клопоти обох сторін. Створіть таку пропозицію, що принесе вигоду вам і вирішить проблему або дасть певний бонус вашому партнеру.
5. Співмаркетинг з конкурентами
Звучить трішки парадоксально, однак цей вид маркетингу дуже цінний і масштабується не лише на ваш бізнес, а на всю галузь. Ідея така: переконайте разом своїх клієнтів у цінності екологічних продуктів, економічності нового електромобілю, вартісності переробленого паперу, а тоді вже сегментуйте ринок і діліть сфери впливу. Так, у Львові ІТ-компанії створили ІТ-кластер, який вирішує актуальні питання для усього ринку ІТ-послуг, зокрема, "виховання" майбутніх працівників.
Такі об’єднання найцінніші, завдяки їм створюються інновації і розгортаються цікаві проекти, вони змінюють сферу. Можливо, сівши за стіл перемовин, ви не лише підвищите зацікавленість клієнтів до вашого спільного продукту, а й так поділите сфери впливу, що конкурувати більше не доведеться.
З чого почати? Визначте, у яких напрямах вам з конкурентами варто об’єднати зусилля, які питання проблемні для усіх гравців вашої сфери. Сядьте разом та подумайте, куди варто спрямувати зусилля, і які інструменти використати, щоб вирішити ці питання.
N.B. Під час такої співпраці не намагайтесь випитати якісь професійні таємниці, «розвідати» якусь цікаву інформацію чи переманити до себе якогось професіонала. Поводьтесь екологічно, тоді така співпраця дасть гарні результати.
І найважливіше, докладайте усіх зусиль, щоб бути якіснішими і кращими, ніж вчора, намагайтеся вдосконалити не лише свій продукт чи сервіс, а й цілу галузь, зробити щось корисне для громади — і тоді клієнт любитиме саме вас.
Про автора:
Марія Мудра, незалежний консультант з питань HR-маркетингу та персонального росту.
|