Як народжуються стартапи?
Management.com.ua спільно з компанією FastForward — оператором світових менеджмент-турів — продовжує серію статей, присвячених інноваційним підходам і видатним компаніям. Друга стаття розповідає про компанію PlugandPlayTechCenter і те, як народжуються стартапи.
Продовжуючи цикл матеріалів про бізнес в Кремнієвій долині, варто приділити увагу одній дуже важливій частині — ролі технопарків у розвитку бізнесу. Справа в тому, що коли народжується стартап, з'являється ідея, якій потрібна реалізація. Wikipedia визначає стартап як компанію з короткою історією операційної діяльності. На практиці ж стартап — це група молодих заряджених енергією та натхненних ідеєю людей. Зазвичай, у них рідко буває щось окрім ідеї, а як кажуть у Кремнієвій долині — ідея нічого не варта без плану її втілення у життя.
Саме, так! Ідеї — це ніщо без їх правильної реалізації. У розвитку і життєздатності ідеї і полягає одна з основних цілей технопарків та інкубаторів. Їх завдання — надати стартовий імпульс новій компанії, розвинути проект. Досягається це за допомогою кількох інструментів.
По-перше, у технопарках навчають молодих підприємців, допомагають робити перші кроки.
По-друге, саме тут відбувається відточування бізнес-схеми, підготовка компанії до отримання венчурних або ангельських інвестицій.
PlugandPlayTechCenter — це один із таких інкубаторів/технопарків, на прикладі якого можна побачити справжню роль подібних центрів у цілісній екосистемі Кремнієвої долини.
PlugandPlayTechCenter був заснований у 2006-му році, насамперед, як організація, що надавала зручне, недороге інфраструктурне рішення: забезпечувала стартапи офісом і необхідними комунікаціями. Згодом технопарк значно розширив свої можливості і почав пропонувати послуги з навчання, пошуку інвестицій тощо. Вже в 2009-му році в технопарку налічувалося 16 компаній, з обсягом інвестицій у 600 млн. доларів.
Цікаво, що хоча ідея на перший погляд виявилася простою, але вона насправді працює як ефективний бізнес. Місцями створюється відчуття, що даний технопарк — просто майданчик, куди ви можете прийти, взяти в оренду місце і приступити до роботи. З одного боку, таке враження цілком вірне, з іншого — якби все було настільки просто, то дана ідея була б відтворена вже тисячі разів. Цінність такої організації набагато більше, і в цьому сутність технопарків.
Достатньо переглянути кілька п'ятихвилинних презентацій учасників технопарку — історій реальних стартапів — щоб зрозуміти справжню роль організації. Крім того, що це самі по собі досить цікаві технології і рішення, у яких може бути велике майбутнє, вони захоплюють якістю свого виконання. Звичайно, сутність ідеї проектів важила багато ще при первинному відборі учасників. Це — важлива складова при формуванні технопарку. А вже після навчання одразу помітний дуже високий рівень підготовки матеріалів, що презентують власники компаній-стартапів. Як мінімум, цінність від перебування в технопарку простежується в підготовці презентаційних матеріалів та загальному рівні підкованості авторів ідей. Тепер це вже не просто ентузіасти, а справжні професіонали, які аргументовано доводять важливість своєї ідеї.
У рамках спеціальної програми технопарку Excellence Program за три місяці (стандартний план перебування стартапу у технопарку) компанія проходить етапи від зеленого, неструктурованого стартапу до компанії, що чітко розуміє свою мету і засоби її досягнення, стає професійним молодим бізнесом. Звичайно, за 3 місяці знайти реального інвестора нелегко, але це дає можливість у першу чергу зрозуміти конкурентоспроможність компанії.
Важлива й та кількість країн, університетів, з якими працює Plug&PlayTechnopark. Тут представлені прапори багатьох країн, які на стратегічному рівні займаються питаннями розвитку ІТ-індустрії та інноваційними моделями розвитку економіки. Канада, Іспанія, Естонія, Ірландія — це далеко не повний перелік найбільш зацікавлених в цьому питанні країн, уряди яких приділяють серйозну увагу цим питанням і мають постійне представництво в технопарку.
Тільки канадці привозять 6 компаній кожен місяць, що говорить про високий рівень взаємодії з технопарком. Дві компанії Dropbox і Zoosk дуже активно працюють із технопарком. У Росії планують розвивати подібний проект зі Сколково і вже організовують конкурси бізнес-планів. З Україною поки що співробітництво відбувається лише на рівні приватних ініціатив.
Якщо ж говорити про університети, то в технопарку красуються прапори Stanford, MIT, Berkeley, Harvard, Cambridge та інших поважних закладів. З університетами тут налагоджено свій стандартний процес взаємодії. Молодим командам стартапів технопарк допомагає розробити модель і потім вийти на ринок. Тим, що старші й досвідченіші, з уже готовою моделлю бізнесу — отримати підтримку у виході на ринок. Так, до речі, українських, російських (як й інших країн СНД) прапорів тут немає. Також немає звісток ні від «МГУ», ні від університету Шевченка. Що, звичайно, є величезним мінусом для цих інноваційних центрів.
У PlugandPlay все організовано дуже доступно. Наприклад, в технопарку завжди відображається зрозумілий розклад часу візитів інвесторів — як великих «ангелів», так і, трохи менше, корпоративних інвесторів. У середньому, за місяць технопарк відвідують близько 30-40 інвесторів, і тут відбувається знайомство з 3-5 стартапами. Технопарк також надає багато послуг і додаткових сервісів. Одним із показників ефективності центру можна вважати завантаженість приміщень, що тут складає 80-90% (в умовах звичайної експлуатації нерухомості приміщення завантажені на 40-50%).
Звичайно ж, важливою цінністю, яку несе технопарк, є нетворкінг (постійне спілкування з новими людьми, знайомство з ідеями та продовження партнерства), без якого просто не може бути технопарку. Тут проводять близько 100 заходів. Наприклад, на одну тільки подію в травні вже запрошено близько 400 учасників. У технопарку такі зустрічі відбуваються постійно.
Творча атмосфера з фокусом на ефективний бізнес — це основна ідея технопарку. Якщо у вас є бажання стати частиною цього середовища — все у ваших руках.
Додаткову інформацію про розвиток бізнесу в Кремнієвій долині ви завжди можете дізнатися в компанії FastForward, організаторів менеджмент-турів до інноваційних компаній світу.
|