Час змін: з чого бізнесу розпочати цифрові трансформації
Джерело: Mind.ua
З чого почати цифрову трансформацію бізнесу, розповіла експертка з цифрової трансформації державних послуг Євгенія Поремчук.
За даними Mydatascope, діджиталізація «зрізає» в середньому 20% операційних витрат компанії. Та експерти Deloitte виявили, що цифровізація бізнесу не лише збільшує прибуток, а й допомагає завойовувати нові ринки поліпшуючи користувацький досвід клієнтів. Погодьтеся, досить суттєві аргументи, щоби принаймні спробувати розпочати діджиталізацію бізнесу.
Чому це варто було зробити ще вчора?
А краще — ще рік тому. Низка досліджень показує, що компанії, які поступово впроваджували в бізнес-процеси цифрові технології, набагато краще пережили локдаун і економічну кризу, спричинену пандемією COVID-19. Для них перехід на віддалений режим роботи не став проблемою. Cisco наводить кейси, коли компанії, що до пандемії використовували цифрові рішення, налагоджували віддалену роботу своїх співробітників за кілька годин.
Не варто також забувати, що в компаніях, де використовуються цифрові інструменти ведення бізнесу, із цими інструментами вміє працювати персонал. Відповідно після локдауну такий бізнес витратив значно менше часу на формування чи поліпшення цифрових навичок співробітників, ніж бізнес, який до пандемії вів справи «дідівським способом».
За даними McKinsey, 2020 року бізнес пройшов шлях цифрової трансформації, на який за звичних умов йому знадобилося б 7 років. Це значить, що вже зараз ви в ролі наздоганяючого. Наздогнати тих, хто вирвався на 7 років уперед, важко, але можливо, то з чого ж починати?
Як розпочати цифрову трансформацію
Діджиталізація бізнесу починається з текстового редактора (Microsoft Word чи його аналог), у якому ви писатимете стратегію цифровізації компанії. Це буде ваша своєрідна дорожня карта цифрової трансформації бізнесу.
Для початку уважно проаналізуйте всі процеси в компанії та подумайте, як технології можуть їх покращити. Аудит бізнесу допоможе вам краще зрозуміти свою компанію, її слабкі та сильні сторони, особливості організації процесів, кадровий потенціал тощо.
Розібравшись із тим, як насправді функціонує ваш бізнес наразі, встановіть мету, якої мусить досягти цифрова трансформація. Стратегія вашої діджиталізації не має суперечити бізнес-цілям компанії. Задайте собі три запитання:
- Навіщо потрібна трансформація?
- Що потрібно для її реалізації?
- Як це можна зробити?
Наприклад, якщо в компанії великий показник відмов клієнтів, цифрова трансформація повинна виправити ситуацію й допомогти правильно інтерпретувати бажання клієнта. Це відповідь на запитання «Навіщо?». У такому випадку відповідь на запитання «Що потрібно для перетворення?» — це збір та аналіз поведінки клієнтів. Відповідь на запитання «Як?» — конкретні цифрові інструменти (боти, онлайн-голосування тощо).
Протестуйте нові принципи та підходи перед тим, як почати їхнє впровадження. Будь-які зміни, нові умови праці та нові технології так чи інакше б’ють як по ваших співробітниках, так і по клієнтах. Виберіть для експерименту певну групу працівників (підрозділ, наприклад) та клієнтів, проведіть тест, зберіть відгуки та на їхній основі виправте всі допущені помилки та проблеми. Лише після цього можна сідати за дорожню карту цифрової трансформації.
Що вона має містити? У TeamInternational рекомендують докладно прописати:
- План реструктуризації компанії під нові бізнес-процеси.
- План покращення цифрових навичок і знань співробітників.
- План оновлення стеку технологій.
- Ключові цілі та результати (OKR).
- Ключові ролі та ключових гравців для кожного етапу.
Контролюйте процес! На що звернути увагу, якщо ви вже розпочали
Як тільки процес цифровізації бізнесу розпочато, необхідно почати вимірювати його ефективність. Оскільки цифрова трансформація — процес складний і комплексний, його постійний моніторинг дозволить не переступити грань окупності, адже в якийсь момент безконтрольні інвестиції в цифрову інфраструктуру можуть перевершити розмір вигоди, який від діджиталізації отримає компанія.
Метт Фіцпатрік (Matt Fitzpatrick) і Курт Стровінк (Kurt Strovink) із McKinsey Digital виділяють 5 основних показників, на які має орієнтуватися керівник компанії під час її цифрової трансформації:
- Показник окупності цифрових інвестицій. Обов’язковий показник, що дасть розуміння, чи відповідають інвестиції тому, як розвивається компанія. Для максимізації прибутків у McKinsey радять трансформувати один бізнес-домен за раз — розпочати, наприклад, із логістики, потім, закінчивши роботу там, трансформувати маркетинг тощо
- Відсоток бюджету на цифрові експерименти і стратегічні ініціативи. Бізнес, який замало витрачає на реалізацію стратегічних ініціатив і на експерименти із цифровими інструментами, навряд чи зможе в майбутньому отримати максимум від своїх інвестицій. Витрачати на технології, звісно, потрібно розумно: інвестувати в глобальну інфраструктуру, але й не забувати про окремі інструменти, що зможуть поліпшити конкретні бізнес-процеси.
Дослідження McKinsey показує, що банки використовують до 92% своїх діджитал-бюджетів на інфраструктуру та її обслуговування, лишаючи на удосконалення процесів 8%, тоді як компанії, що здійснюють, наприклад, венчурні інвестиції, левову частку ресурсів інвестують якраз у процеси поліпшення клієнтського досвіду, підвищення ефективності — найбільш вигідні сегменти інвестиційного портфелю.
Звісно, затрати на обслуговування можуть бути пов’язані якраз із застарілістю систем, що використовують великі компанії. Але, знов-таки, принцип «один бізнес-домен за раз» ніхто не відміняв.
- Витрати часу. Час, необхідний для впровадження цифрових інструментів у життя, критично важливий. Кожна хвилина затримки — це недоотриманий прибуток, крок до програшу в конкурентній гонитві.
- Співучасть кожного в процесі цифрової трансформації бізнесу. Кожен керівник і співробітник компанії має бути зацікавлений і відповідно мотивований на результат. Здатність мобілізувати кожного й контролювати процес знадобиться вам при цифровій трансформації бізнесу.
- Кадри. Залучати до роботи варто найкращих, а утримувати в компанії найкращі таланти та найефективніших співробітників — своєрідний управлінський талант. Щоб утримати спеціалістів, здатних ефективно провести цифрову трансформацію компанії, варто інтегрувати їх в колектив та бізнес-процес. Часи, коли айтішники сиділи в окремій комірці під сходами та міняли тонер у копірі, минули. Тепер від них залежить успішна трансформація вашого бізнесу.
Створюйте у своїй компанії культ діджиталу та пам’ятайте вислів з «Аліси в країні див»: «Потрібно бігти з усіх ніг, щоб тільки залишатися на місці, а щоб кудись потрапити, треба бігти хоча б удвічі швидше!»
Ілюстрація: nne.com
|