Наступні п’ять кроків: мистецтво створення бізнес-стратегії
Джерело: Kyivstar Business HUB
У бізнесі є чимало простих запитань, на які можна дати прості відповіді: так чи ні. Однак небезпечно думати, що всі запитання мають бінарні відповіді. Часто експерти роблять тільки гірше, відповідаючи у такий спосіб. На думку Патріка Бет-Девіда (Patrick Bet-David), CEO і засновника PHP Agency, автора трьох книг та популярного каналу Valuetainment для підприємців, відповідь на будь-яке запитання — це серія ходів, що розгортається у певній послідовності. У книзі «Your Next Five Moves: Master the Art of Business Strategy» («Наступні п’ять кроків: мистецтво створення бізнес-стратегії») він розкриває п’ять перших кроків, які допоможуть керівникові навчитися мислити ефективніше та створювати якісніші стратегії у різних сферах життя.
- Бестселер The Wall Street Journal
- Одразу після виходу книга стала міжнародним бестселером
- Книгу рекомендують інвестор Рей Даліо та співзасновник Apple Стів Возняк
На думку автора, усе починається із чесної відповіді на запитання: «Ким я хочу бути? І що мене торкає?» Помилкою було б припускати, що усі хочуть приблизно того самого. Пошук відповіді на це запитання — серйозний процес, і абсолютно нормально не мати повної відповіді на нього одразу. Завдання першого кроку — визначити, що для вас є найбільш значущим, та сформувати стратегію, яка відповідає вашій візії.
Те, ким ви хочете бути, визначає багато чого у вашому житті. Зокрема те, як ви будете вести бізнес, які дії вчиняти та від яких відмовлятися. Зрештою, складно повірити, що історії гігантських бізнесів, що трансформують цілі сфери, і маленьких крамничок на розі однакові. Тому важливо вже зараз розуміти, про що ваша історія. Коли настануть складні часи (а вони рано або пізно настають для всіх), для пошуку відповіді на це запитання вже може не бути часу.
Варто розібратися і у тому, яка роль пасуватиме вам якнайкраще: винахідника, підприємця, інтрапренера (підприємця усередині компанії), засновника бізнесу тощо.
Кожна із цих ролей означає певну модель поведінки, має свої ризики та можливості.
Автор стверджує, що дуже важливо не лише зрозуміти себе, але й жити відповідно до так званої майбутньої правди. Це означає: діяти сьогодні слід так, немов майбутнє вже настало. Засновник компанії IBM Томас Уотсон одного разу сказав: «IBM стала такою, якою є зараз, з трьох причин. По-перше, на самому початку в мене була дуже чітка картина, якою вона повинна стати. Можна сказати, у мене була уявна модель того, як повинна виглядати моя втілена візія. По-друге, після створення цієї картини я запитав себе, як компанія, яка виглядає так, повинна діяти. А по-третє, я зрозумів, що якщо ми не почнемо діяти так уже сьогодні, то ніколи не потрапимо туди, куди прагнемо. Інакше кажучи, я усвідомив: щоб IBM стала видатною компанією, ми повинні діяти як видатна компанія задовго до того, як вона такою стане».
А ще у найкращих лідерів є здатність не тільки створити візію та повірити у неї, але й допомогти іншим повірити та почати її втілювати.
Працюючи над першим кроком, автор пропонує пам’ятати про такі правила:
- Ваша візія повинна відповідати тому, ким ви хочете бути.
- Ваші вибори повинні відповідати вашій візії.
- Ваші зусилля повинні відповідати масштабу вашої візії.
- Ваша поведінка повинна відповідати вашим цінностям та принципам.
У кожної людини є своє «навіщо?» — мотив, за яким він робить учинки. Подібно до ієрархії потреб Абрахама Маслоу, існує ієрархія «навіщо?». На нижньому рівні знаходиться виживання, на другому — статус, на третьому — свобода та на верхньому — призначення. Проблема в тому, що багато з людей так і не переходять на наступний рівень, застрягаючи на рівні виживання. Лише деякі, прагнучи розвитку, проходять пірамідою знизу догори та досягають рівня призначення.
Потрапити на нього — означає поставити собі такі запитання: завдяки чому я хочу, щоб мене запам’ятали? Який вплив я хочу мати на життя людей? На якому б рівні ви зараз не перебували, автор радить уже зараз подумати: у чому ваше призначення?
Шахи та бізнес ˅
Більшість людей не думає навіть на один-два кроки уперед. Однак ефективна стратегія у будь-якій сфері припускає, що ви робите хід та готові до запуску наступної серії кроків, залежно від того, як зміниться контекст. Тому для успішної реалізації стратегії потрібно у своєму мисленні виходити далеко за межі першого кроку.
Брат Ілона Маска каже: «Ілон може бачити речі чіткішими та з такого боку, з якого не здатен ніхто інший. Успішні підприємці та шахові гросмейстери мають багато спільного. Гросмейстер може бачити на 12 кроків уперед. Ілон теж бачить на 12 кроків уперед у будь-якій ситуації».
Хоча бізнес і вимагає мислити на декілька ходів уперед, він не дорівнює шахам. У бізнесі інші правила, однак мислення гросмейстера — це те, що відрізняє видатного керівника від посереднього.
Людей, які не мислять на кілька ходів наперед, приводять у рух его, емоції та страх. Скажімо, найкращий продавець приходить до керівника та каже: «Я звільнюся, якщо мені не підвищать зарплатню». У цей момент недосвідчений менеджер відповідає: «Я не потерплю погроз». Або думає: «Обійдемося без нього». Досвідчений керівник у той самий момент розмірковує про свої наступні ходи.
Дозволити дитині пропустити тренування або дати чергову цукерку — відмінний спосіб почути, як вона вас любить. Однак ця дія буде вочевидь програшною, якщо дивитися на неї з перспективи багатьох подальших кроків. Зазвичай у будь-якій сфері життя перед нами постає вибір між простим рішенням та рішенням ефективним.
П’ять основних думок:
- Для успішної реалізації стратегії потрібно мислити далеко за межами першого кроку.
- Діяти вже сьогодні слід так, наче майбутнє настало. У найкращих лідерів є здатність не тільки створити візію та повірити у неї, але й допомогти іншим повірити у неї та почати її втілювати.
- Більшість підприємців зазнає невдачі не тому, що вони використовували помилкову бізнес-модель або не знайшли інвестицій, а тому, що не змогли відмовитися від деяких переконань про свою роботу та життя, розв’язання проблем або винесення з них уроків.
- Сильних людей приваблює сильна культура у команді. А щоб вона сформувалася, керівник повинен мати сформульовані та зафіксовані принципи.
- Існує два типи зростання бізнесу: лінійний та експоненційний. Перший базується на вибудовуванні операційних систем та їх оптимізації, а також на розвитку бізнесу та продажу, побудові відносин з клієнтами та партнерами. А для другого потрібні інноваційні рішення та лідерський розвиток.
Варто замислитися:
- Які ваші цінності та принципи?
- Чи не впливає его на ваші судження?
- Які переваги отримують люди від взаємодії з вами?
Варто зробити:
- Визначити своє призначення та сформувати візію.
- Навчитися знаходити справжню причину виникнення проблем.
- Знаходити потенційних лідерів усередині команди та розвивати їх.
|