Переосмислення конкурентної переваги: нові правила цифрової доби
У своїй новій книзі «Rethinking Competitive Advantage: New Rules for the Digital Age» («Переосмислення конкурентної переваги: нові правила цифрової доби») Рем Чаран (Ram Charan), автор кількох бестселерів, консультант вищого керівництва найбільших компаній світу, перевизначає конкурентну перевагу ери цифрових технологій, пропонуючи набір нових принципів, що дозволяють досягти успіху.
Автор говорить про конкурентні переваги в рамках цифрових компаній, але, подобається нам це чи ні, ці принципи, які здаються простими, працюють всюди, оскільки вже сам світ став цифровим. Минули ті часи, коли можна було отримати перевагу, скажімо, за рахунок фізичного продукту, який був кращим на смак або цікавіше виглядав (якщо ми говоримо про товари повсякденного попиту). Це все у минулому, нові правила вже інші.
На які ж принципи нової конкурентної реальності, вважає Рем Чаран, варто покладатися сучасним бізнес-лідерам?
Принцип 1. Фокус на досвіді споживачів
Можна було б подумати, що цей принцип має працювати за замовчуванням. Незалежно від товару чи послуги, зрештою має значення покупець, який здійснює угоду. Отже, конкурентна перевага полягає не так у тому, щоб щось мати, скільки в тому, щоб щось робити. Тут потрібно змінити спосіб мислення традиційних компаній.
Наприклад, сайт Walmart тепер на основі даних про попередні покупки показує покупцям більше товарів, які можуть сподобатися. Домашня сторінка Walmart налаштовується для кожного покупця в залежності від місця розташування, місцевої погоди, а також історії пошуку та покупок клієнтів.
Принцип 2. Розвиток цифрової платформи
Ручне відстеження інформації та періодичні опитування не збережуть вашу конкурентоспроможність на сьогоднішньому ринку, що швидко змінюється. Джек Ма не знав технологій, але зміг придумати алгоритми для збору, обробки та передачі цифрової інформації про всі продукти та клієнтів у своїй мережі, щоб створити Alibaba. Цифрова платформа поєднує екосистему та акумулює дані з великої кількості джерел.
Принцип 3. Бути частиною більшої екосистеми
Цей принцип не досить звичайний, оскільки він показує, що компанії насправді конкурують із екосистемою, а не між собою.
Компанія Apple випередила виробників інших мобільних телефонів на зорі свого існування в основному тому, що культивувала екосистему розробників ПЗ — вони створювали програми для iPhone, щоб задовольнити будь-яку споживчу нішу. Amazon приваблює сторонніх продавців інструментами та процесами, які залишають усіх у виграші.
У багатьох випадках розвиток екосистеми є настільки важливим, що ваш найкращий конкурентний хід може полягати в інвестуванні у сприяння «конкуренції». Наприклад, для створення екосистеми Tesla роздає патенти на акумулятори іншим постачальникам автомобілів без ліцензійних відрахувань.
Принцип 4. Створення довгострокової цінності для стейкхолдерів
Цифрові компанії повинні створювати нові моделі заробляння грошей таким чином, щоб вони забезпечували їх зростання та дозволяли їм одночасно обслуговувати клієнтів та акціонерів. Увага має бути зосереджена на зароблянні грошей, а не на прибутку на акцію. Тут автор описує бізнес-моделі, що використовуються Uber, Netflix, Apple саме для зростання «готівки, а не бізнесу».
5. Створення командної культури для індивідуального обслуговування
За словами Чарана, люди, культура та дизайн роботи утворюють соціальний двигун, який стимулює інновації та виконання, персоналізовані для кожного клієнта. Команди переходять від орієнтації на товар до орієнтації на клієнта.
Розділення роботи на невеликі місії та надання командам можливості самостійно вирішувати завдання, призводить до більш швидкого та ефективного прийняття рішень. Якщо у вас більше трьох організаційних рівнів нижче вищого виконавчого рівня, можливо, ви не готові до цифрових конкурентів. Наймаючи нових співробітників, приділіть велику увагу цінностям.
Джефф Безос багато в чому пояснює свій успіх цим підходом. Він часто каже, як навчився не погоджуватися і при цьому приймати креативні пропозиції від своїх команд завдяки довірі та рівню впевненості їхнього розуміння клієнтів.
6. Зміни через перешкоди
Сьогоднішні конкурентоспроможні лідери повинні прагнути того, що буде далі, і бути готовими як створювати, так і руйнувати. Їм потрібні ментальні здібності, щоб уявити майбутнє, якого ще не існує, та впевненість, щоб долати будь-які перешкоди, з якими вони можуть зіткнутися, використовуючи штучний інтелект, дані, команди та алгоритми.
Одне не змінилося у світі бізнесу — конкуренція. Зараз вона інтенсивніша, ніж будь-коли — ціна входу знижується, а нові гравці можуть легко приєднатися до битви з будь-якої точки світу. Таким чином, як ніколи важливо, щоб ви були в курсі останніх трендів та правил. Не піддавайтеся помилковому почуттю безпеки, мовляв, те, що спрацювало вчора, спрацює і завтра.
За матеріалами Inc.
|