РЕЦЕНЗІЇ | Огляд книги 3 травня 2022 р.

Хитрий як... Ні, стратегемний!

Навіщо читати книжку Гарро фон Зенґера «36 стратегем для керівника»

Джерело: Mind.ua

Бекграунд. Хитрість — штука хитра. Одні її розвінчують, засуджують та викривають, а інші — вправно нею користуються, і навіть стратегічно називають її хитрим словом «стратегема».

Автор книжки «36 стратегем для керівника» (36 Strategeme für Manager) — 77-річний відомий швейцарський синолог Гарро фон Зенґер (Harro von Senger) — аналізує давній китайський військовий трактат «36 стратагем», який допомагає Китаю вибудовувати близько 3000 років свою поведінку, зокрема й на зовнішніх ринках. І останнім часом — особливо успішно.

І, тоді як для європейської ментальності хитрість переважно асоціюється з чимось негативним, для китайської — навпаки. Хитрість тут — інструмент мудрості. Вона допомагає досягати мети і загалом багатолика, ніби сам Будда.

У передмові автор пише: «Попри те що конфуціанство в усіх на вустах, китайське мистецтво хитрості, яке було породжено давньою військовою філософією, мало відоме».

Тож давній військовий трактат «36 стратегем» — зібрання таємних стратегічних прийомів і кроків для досягнення прихованої мети. І їх варто знати, щоб розуміти, наприклад, коли до них вдається хтось інший.

Хитрий як... Ні, стратегемний! Навіщо читати книжку Гарро фон Зенґера «36 стратегем для керівника»

Сюжет. «Ця книжка розповідає про багатовікову, ледь відому на Заході, духовну систему мільярдного народу, що шукає свій шлях у заплутаному світі», — пише на початку синолог, тобто китаєзнавець, Гарро фон Зенґер. І в цих словах — уже ледь не обіцянка отримати доступ до «таємного ресурсу».

Цікаво, що перевага китайського мислення — це культивування хитрості.

І так, як інь та янь поєднують світло й темряву, так і наше життя сповнене різних відтінків хитрості, побачити які часто заважає наша європейська «сліпота на хитрість».

Хитрість для китайців — продукт інтелекту. Вони її століттями культивували, тоді як на Заході принижували, демонізували або ігнорували, а просвітники навіть називали її «мавпою мудрості».

Тож «36 стратегем» — це ніби кулінарна книжка з готовими рецептами, яка дозволяє відчути різні смаки хитрості й контролювати її своїм інтелектом.

Ось деякі із цікавих стратегем:

  • «За посмішкою приховувати кинджал». Про що вона? Про приховування кінцевої мети: коли повідомляють першу невинну мету, а другу, фатальну, приховують.
  • «Прикрасити засохле дерево штучними квітами»: стратегема створення враження, макіяжу.
  • Стратегема відчиненої брами: одна з найвідоміших у Китаї, пов’язана з легендарним трюком відомого генерала та державного діяча, який жив у 3 столітті до н. е. Якось, коли ворог підійшов надто близько, він відчинив ворота незахищеного міста, у якому опинився з дуже малим військом, і спокійно усівся грати на цитрі на міській стіні. Вороги подумали: щось тут не те — і відступили.
  • Стратегема маніпуляції дефектом: удавати з себе переслідуваного або жертву, знаючи, що це викликає симпатію (до речі, до цієї PR-розкрутки люблять вдаватися політики).
  • «Хай якими розчуленими ви почуваєтесь, варто мати мужність і з пильністю придивитися до людей, які прикидаються жертвами та переслідуваними, відстежувати в собі комплекс «доброго самарянина», до якого апелюють такі люди, щоб вас не обкрутили навколо пальця псевдожертви», — попереджає автор.
  • Стратегема «Бити по траві, щоб сполохнути змію»: до неї зазвичай вдаються, аби викликати в опонента спонтанну реакцію.
  • Стратегема «Показувати на акацію, але при цьому лаяти шовковицю»: це коли, критикуючи деталі, висловлюєш невдоволення цілим предметом.
  • Стратегема «Узяти в облогу Вей, щоб урятувати Чжао»: перемога над суперником досягнута не внаслідок прямої атаки, а як результат створення загрози його незахищеному слабкому місцю.
  • Стратегема «Відпочивши, чекати на стомленого супротивника»: про те, що вичікування може бути корисним, адже, буває, що з часом все вирішується саме собою.
  • Стратегема «Скористатися пожежею, щоб пограбувати»: негативні моменти часто мають позитивний потенціал, тобто сприймати катастрофу можна як стимул, який принесе удачу.
  • Стратегема «Легкою рукою повести за собою вівцю (що випадково трапилася на шляху)»: всебічна та постійна готовність оцінювати шанси, щоб отримувати переваги.
  • Стратегема «Позичити труп, щоб повернути душу»: це коли щось старе наповнюють новим змістом.
  • Стратегема «Зманити тигра з гори на рівнину»: коли ворога ізолюють, «відсікають» від бази.
  • Стратегема «Якщо хочеш щось зловити, спочатку потрібно це відпустити»: якщо на противника тиснути, він мобілізує всі резерви й опиратиметься. А якщо відпустити, то його напруженість зменшиться і боротися з ним стане легше.
  • Стратегема «Кинути цеглину, щоб отримати нефрит»: це коли завдяки незначній послузі можна отримати великий прибуток.
  • Стратегема «Крадькома витягувати хмиз з-під казана»: вибивати в когось грунт із-під ніг.
  • Стратегема «Каламутити воду, щоб упіймати рибу»: створювати плутанину й двозначність. (Наприклад, в економічній площині китайські виробники часто обирають для себе назву торгової марки, схожу на вже відому).
  • Стратегема «Об’єднатися з дальнім ворогом, щоб напасти на близького»: тут і без трактовок усе очевидно.
  • Стратегема «Заманити на дах і прибрати драбину»: стратегема глухого кута.
  • Стратегема «Бути гостем, але грати роль господаря»: йдеться про зміну ролей, коли «гість» стає «господарем» і навпаки.
  • Стратегема агента/сіяння розбрату: агент проникає в певну групу й сіє розбрат.
  • Стратегема зчеплення/ланцюга: майстерно пов’язати між собою протилежні речі.
  • Стратегема «Замість персика засихає слива»: рятувати себе, або когось іншого, використавши когось третього в якості пішака. Тобто — пожертвувати неважливим і захистити важливе.
  • Стратегема «Цикада скидає свою блискучу золоту шкірку»: зникнути непомітно, адже увага оточуючих сконцентрована на блискучому панцирі.

Це лише неповний перелік стратегем, проаналізованих у цій книзі, і, замислившись над якими, розумієш їх часте використання як у політиці, так і в повсякденному житті.

А ще, прочитавши їх, думаєш, що мав рацію конфуціанський філософ Мень-цзи, коли казав:

«Увесь розум і вся мудрість нічого не варті, якщо людина не знає, як скористатися ситуацією, так само, як плуг та мотика нічого не зроблять, якщо скористатися ними не в потрібний час».

Вам сподобається, якщо: Ви любите конкретні приклади. У книзі їх повно: від паралелей з відомими подіями у світі політики до відомих прийомів-«гачків» шахраїв. Власне, кожну стратегему автор ілюструє цікавими прикладами. Важливо також, що в кожній стратагемі аналізуються ризики й окреслюються напрями запобігання ймовірній шкоді.

Вам не сподобається, якщо: Книжка настільки цікава й наповнена нестандартними сенсами, що просто не може не сподобатись. Хіба що хаотично розкидані стратегеми та їхні номери трохи здивують.

Головна причина прочитати: «Той, хто сприймає глобалізацію лише як глобальний потік грошей і товарів, а не глобальний обмін знаннями між Сходом та Заходом, хто не вважає глобалізацію можливістю розширити обрії власного мислення за рахунок визначення незахідних ноу-хау, зокрема й цих стратегем, не має світлого майбутнього», — наголошує автор.

Тож європейці мають знати про хитрість те саме, що й китайці. Інакше нерозуміння гнучкості проточної води зможе віднести нас кудись вбік.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Надприродний розум. Як досягнути надзвичайного силою розумуНадприродний розум. Як досягнути надзвичайного силою розуму
Не тупи. Працюй над собою, прокачуй свою крутість і отримай життя, про яке мрієш!Не тупи. Працюй над собою, прокачуй свою крутість і отримай життя, про яке мрієш!
Діяти як переможець, думати як переможецьДіяти як переможець, думати як переможець

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)