Справа бізнесу — тільки бізнес?
Ідея соціального підприємництва реалізується в різноманітних формах, починаючи з 1970-тих років. Серед компаній, які спромоглися органічно поєднати вражаючу продуктивність із служінням суспільству, — зокрема, Ben & Jerry’s, Patagonia, the Body Shop, Tom’s of Maine.
Можливо, книга «Do the Kind Thing: Think Boundlessly, Work Purposefully, Live Passionately» («Чиніть добро: дайте думці волю, роботі — значущість, а життю — пристрасть»)1 є першою повноцінною працею, призначеною для лідерів компаній, які функціонують у сфері соціального підприємництва. Її автор Деніель Любецкі (Daniel Lubetzky), засновник та генеральний директор Kind, — компанії, що виробляє здорові снеки, намагається донести до читачів дуже важливу тезу: сьогодні бізнес-лідери повинні мислити категоріями «та», а не «або…або». Іншими словами, враховуючи неймовірно складні соціальні та екологічні проблеми, з якими стикається сучасний світ, компанії більше не можуть вибирати, що для них важливіше — власна прибутковість або суспільне благо. Вони повинні піклуватись як про одне, так і про друге. Ідею важко назвати оригінальною — але автор на прикладі своєї фірми показує, як її було втілено в бізнесі, котрий виробляє перекуски «здорові та смачні, зручні у використанні та зроблені з натуральних й добре збалансованих інгредієнтів, високомаржинальні та соціально значущі».
Любецкі наголошує, що лідери мусять сформувати зорієнтовану на людей культуру, у якій довіра є нормою. І знов-таки, думка доволі тривіальна. Втім, автор привносить до теми два вкрай важливі аспекти, котрі ігноруються в інших працях, — по-перше, це засада прозорості; по-друге, питання пайової участі персоналу у власності компанії. Деніель Любецкі прославився своїм креативом — перед усе, завдяки прозорому упакуванню Kind, яке символізує готовність компанії ділитися зі стейкхолдерами майже всією інформацією щодо своєї продукції. На жаль, коли справа доходить до менш очевидних засад устрою фірми, прозорості стає менше. Так, у книзі немає інформації про те, яка частка власності компанії належить її працівникам, хоча питання «як ділитися?» є для підприємців одним із найскладніших. Коли Ден Прайс (Dan Price), засновник та СЕО стартапу Gravity Payments, вирішив поступово за рахунок зменшення своєї винагороди збільшити суму річної заробітної плати працівників до щонайменше $70 тис. — він зустрівся не тільки з хвалою, але й з безжалісним висміюванням. «Сподіваюсь, що приклад цієї компанії вивчатиметься в бізнес-школах як ілюстрація того, чому не працює соціалізм», — сказав Раш Лімбо (Rush Limbaugh), мільярдер та ведучий одного із найбільш рейтингових радіошоу в США.
Любецкі заснував свою компанію 2004-го, а вже за рік обсяги її продажу сягнули $1 млн. і з того часу демонструють стабільну тенденцію до зростання. (Так, 2012-го об’єми реалізації становили $12 млн., а 2014-го — збільшились удвічі в порівнянні із попереднім роком.) Навіть якщо за повсюдністю марки Kind Healthy Snacks криються таємниці, відомі лише Любецкі, все одно приклад його компанії доводить: соціальна зорієнтованість діяльності не лише не суперечить досягненню суто бізнесових цілей, але й може стати потужним засобом розширення сфери ринкового впливу. Тому ця книга, попри певні недоліки (в першу чергу, це занадто претензійний стиль викладення та намагання автора видати загальновідомі речі за одкровення на кшталт «емпатія — це ключове, хоча й недооцінене, лідерське вміння»), буде цікава всім, хто вже освоює або планує освоювати надзвичайно перспективну царину соціального підприємництва.
За матеріалами strategy+business.
1 Ця книга ввійшла в перелік «Найкращі бізнес-книги 2015-го року» (категорія «Лідерство») за версією видання strategy+business.
|