Сім найгірших угод M&A у сфері технологій
Аналітик видання CIO Шейн О'Ніл (Shane O'Neill) оцінив результати деяких, найгірших на його думку, злиттів і поглинань (M&A) у сфері hi-tech.
Sprint і Nextel
Можливості угоди: у 2005-му році компанія Sprint для збільшення своєї клієнтської бази й доходів, а згодом створення бездротової електростанції, заплатила колосальну суму в $36 млрд. за контрольний пакет акцій телекомунікаційної компанії Nextel.
Причина невдачі: обом компаніям здавалося, що їм удасться швидко об'єднати клієнтів і наздогнати Verizon і AT&T. Але штучно створені конфлікти й несумісні бездротові технології зробили це неможливим. Керівники Nextel стали залишати компанію незабаром після злиття. Протягом 2008-2009 рр. втрати бізнесу обчислювалися мільярдами доларів, тисячами звільнених, а цінні папери компанії різко впали в ціні.
AOL і Time Warner
У 2000-му році проект розміром у $164 млрд. був таким: створити ідеальний союз зі старих ЗМІ (Time Warner) і Інтернет (AOL). Ця угода вважається найгіршим злиттям всіх часів.
Що ж трапилося: до 2002-го року AOL Time Warner повідомила про $99 млрд. збитків. Завжди було відчуття, що дії цих двох компаній не погоджені. Минулі роки обернулися масовими звільненнями, драматичними вильотами з посад керівників і вільним падінням ціни акцій. У 2009-му році Time Warner, нарешті, визнала потріпану AOL у якості незалежної. Сьогодні сумарна вартість компаній становить приблизно одну сьому частину їхньої вартості в 2000-му році.
News Corp і Myspace
Надії: в 2005-му році, коли News Corp. Руперта Мердока (Rupert Murdoch) купила власника MySpace — Intermix Media — за $580 млн., це здавалося чудовою ідеєю. Соціальна мережа MySpace могла стимулювати трафік всіх сайтів у медіа-імперії Мердока.
Причина провалу: з'явився Facebook, а Myspace не допоміг собі сам. Він припинив розвиток, як тільки-но став ще одним об'єктом власності на бізнес-території Мердока. Тим часом, Facebook рвонув, як міг рвонути тільки сайт соціальної мережі. Цього року News Corp. продала Myspace усього за $35 млн. рекламній компанії Specific Media.
eBay і Skype
Гігантський інтернет-аукціон eBay купив компанію інтернет-телефонії Skype в 2005-му році за $2,6 млрд. у надії, що онлайн-покупці віддадуть перевагу VoIP (через Інтернет) і відео-дзвінкам, замість того, щоб продовжувати користуватися електронною поштою.
Причина невдачі: електронна пошта як засіб спілкування влаштовує онлайн-покупців і продавців. Виявилося, що на eBay ніхто не хоче говорити по Skype. Для eBay це стало важким і руйнівним уроком. Після чотирьох нерентабельних років eBay продала Skype зі збитком для приватних інвесторів за $1,9 млрд. А в травні 2011-го року Skype підхопила Microsoft за $8,5 млрд.
Alcatel і Lucent
Можливості: технологічні гіганти в 2006-му році стали партнерами в результаті обміну акціями на суму $13,4 млрд. для того, щоб об'єднати мережеві технології й відкинути конкурентів у сфері телекома. Але в підсумку Alcatel-Lucent дотепер втрачає мільярди.
Невдача цього злиття була обумовлена безліччю міжкультурних проблем. Alcatel — французька компанія, а Lucent — американська. І коли доходи почали розмиватися, не існувало плану, щоб виправити положення. Плюс — різниця в часі, мовний бар'єр, розходження в підходах до врегулювання кризи і ось вам — проблемна компанія, якою Alcatel-Lucent залишається й сьогодні. У 2010-му році компанія повідомила про втрати в $334 млн.
Hewlett-Packard і Compaq
У 2002-му році, у суперечці з Dell за сферу ПК, HP придбала виробника персональних комп'ютерів Compaq за $25 млрд., але цим відволікла свою увагу від іншої, не менш важливої сфери: перемоги над IBM в області серверів, систем зберігання і сервісів.
Злиття зробило профіль HP більш вузьким. Акціонерам і Уолл-стріт це не сподобалося. Після угоди ціни акцій HP упали на чверть. У 2005-му році генеральний директор Карлі Фіоріна (Carly Fiorina) була змушена піти у відставку при ціні акцій у половину того, що вони коштували, коли вона стала на посаду в 1999-му році.
Terra Network і Lycos
У 2000-му році Lycos був топовим пошуковиком і третім за відвідуваністю серед сайтів США. Зажадавши шматок цього онлайн-пирога, іспанська телекомунікаційна компанія Terra Networks виклала $12,5 млрд. Назву змінили на Terra Lycos, а потім дот-коми почали божевільний ріст.
Причина провалу: придбання було схвалено в розмірі $12,5 млрд., але майже відразу ж після дефляції дот-комів знизилися в ціні й акції обох компаній. Вартість угоди, до моменту її закриття, упала до $4,6 млрд. І Lycos опустилася з небес на землю.
За матеріалами TADVISER.
|